SPORTSFOTOGRAFERING

Historiene bak fem fantastiske sportsbilder

Vil du ta sportsfotograferingen din til nye høyder? Fem proffe sportsfotografer deler oppsettet, utstyret og innstillingene de brukte til å ta disse fem enestående bildene, i tillegg til tips og råd for hvordan du kan gjenskape effektene selv.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Presset ved å fotografere fartsfylte bevegelser kan noen ganger distrahere sportsfotografer fra å fange det ene fantastiske øyeblikket – et bilde som skiller seg ut og virkelig tar oppmerksomheten. Eksemplene her viser imidlertid at det er mulig å ta oppsiktsvekkende og uvanlige bilder med de riktige innstillingene, utstyr som yter bra i stressende situasjoner, og kreative evner.

Vi snakket med fem fagpersoner som spesialiserer seg på å fotografere en rekke idretter, for å finne ut hva som inspirerte dem til å ta disse bildene, hvilket utstyr og innstillinger de brukte, og hvilke tips og råd de vil gi fremtidige fotografer som vil prøve å gjenskape disse effektene.

James Musselwhite

Bryting gir dramatiske portretter, men fotografen James Musselwhite ønsket å tøye grensene med det surrealistiske bildet sitt (bildet øverst) av den britiske profesjonelle bryteren Cassius. «Han er veldig overdreven, og vi ville formidle denne energien gjennom en mer tradisjonell estetikk – som om han brøt seg ut av stein», forklarer han.

James koblet sin Canon EOS R6 sammen med en Canon EF-EOS R-fatningsadapter og et Canon EF 70-200 mm f/2.8L USM-objektiv, og tok bildet ved 155 mm, 1/8000 sek, f/5.6 og ISO 400. Han betjente kameraet via Canon Camera Connect-appen på smarttelefonen. Utfordringen var å oppnå den effekten han ønsket uten etterbehandling. «Vi malte kroppen til bryteren, og deretter kastet vi poser med mel på ham til vi fikk tatt bildet. Jeg satte opp EOS R6 på et stativ så jeg kunne ta bilder fra mobilen, og koblet kameraet til en skjerm, noe som gjorde at vi virkelig kunne konsentrere oss om lys og bildeutsnitt», legger han til.

Portrettbilde av en person i en svart topp foran en hvit mursteinbakgrunn.

Rugby og amatørbryting

«Når du viser at du vet hvordan bransjen fungerer, kommer det til å imponere en promotør, men de vil ikke ha fans backstage eller i og rundt forretningssiden av ting. Bruk kunnskapen din til å komme inn i en krets som stoler på deg, men ikke gjør for mye ut av det å være fan.»

Prøv det ut selv


«Du må vite nøyaktig hvordan materialene du bruker, vil oppføre seg», sier James. «Eksperimentér med elementer som ikke er tradisjonelle for portrettbilder. Du kan starte med vann og stjerneskudd, eller prøve å male med lys med lommelykten på mobilen.»

James foreslår også å prøve ut forskjellige lukkertider for å se hva som faktisk fungerer på et bilde. «For å oppnå et slikt bilde er det avgjørende å se hvordan ulike elementer kan fryses i bevegelse», legger han til.

Jean-baptiste Liautard

En svart silhuett av en person på en sykkel omgitt av blå lysspor

Lyssporene i Canon-ambassadøren Jean-baptiste Liautards nattbilde ble laget med en blå LED-søyle, som bidrar til å gi det statiske bildet en følelse av bevegelse. «Jeg trengte et vidvinkelobjektiv for denne dynamiske effekten, og jeg ville at lyssporene skulle se større ut på kantene av bildet for å få en 3D-følelse», forklarer han. «Jeg liker fargen blå og den kalde tonen den gir til bildet.» Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 16-35 mm f/2.8L IL USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 16-35 mm f/2.8L III USM) ved 16 mm, 20 sek., f/6.3 og ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

En gammel skjermsparer var inspirasjonen for de blå lyssporene i John-baptistes imponerende bilde av terrengsyklisten Peter Kaiser. For å skape lyssporene gikk John-baptiste rundt Peter og lagde vindusvisker-bevegelser med lyset, stoppet bevegelsen mens han gikk bak ham, og gjentok deretter handlingen på veien tilbake for å skape den symmetriske effekten. «Jeg visste at jeg ville ha motivet sentralt i bildet og at lyset skulle skape et dynamisk mønster fra den ene siden av bildet til den andre», forklarer han.

Utfordringen var å vite om han startet og avsluttet lysmalingen på riktig sted. «Jeg måtte holde styr på feilene jeg hadde gjort, og finne ut hvordan jeg kunne rette dem opp. Peter måtte stå helt stille, og jeg måtte gå stødig slik at sporet så naturlig ut», legger han til. «Med 20 sekunders eksponering kunne jeg bevege meg rundt idrettsutøveren med LED-søylen, og blenderåpningen på f/6.3 bidro til å gi meg en mer omfattende dybdeskarphet slik at alt ville være i fokus, til og med lyssporene

Svart/hvitt portrettbilde av en person i lyse klær mot en svart bakgrunn.

Ekstremsport

«Det er avgjørende å ha kunnskap om sporten du tar bilder av, fordi det gjør at du kan forutse hva som kommer til å skje. Jeg tar ofte bilder av raske bevegelser i en skog eller andre omgivelser med lite lys, så hvis jeg virkelig vil fryse bevegelsen, er objektiver med stor blenderåpning og en god sensor en nødvendighet.»

Prøv det ut selv


«Denne typen bilder tar tid», forklarer Jean-baptiste. «Du trenger et helt stødig kamera, så du må bruke et stativ. Du trenger også lang eksponering og et veldig mørkt miljø.»

Hvis du prøver dette selv, kan du få en venn til å posere som motiv – eller bruke et objekt, og deretter eksperimentere med å flytte et lys rundt dem i ulike bevegelser. Jo saktere du beveger lyskilden, desto lysere blir lysmalingen, siden kamerasensoren har mer tid til å absorbere lyset. Sørg for å bruke mørke klær uten reflekterende overflater for å unngå å bli sett i bildene dine.

Morgan Harlow

Hodet og skuldrene til en nettballspiller som holder armene bøyd over hodet idet de hopper etter en ball ute av bildet.

Sportsfotografen Morgan Harlow tok dette bildet av den ugandiske nettballspiller Mary Cholhok mens det fortsatt var tiltak mot Covid-19-pandemien, noe som begrenset muligheten hennes til å bevege seg rundt på arenaen. Tatt med et Canon EOS-1D X-kamera (nå etterfulgt av Canon EOS-1D X Mark III) med et Canon EF 300 mm f/2.8L IS II USM-objektiv ved 1/800 sek, f/2.8 og ISO 6400. © Morgan Harlow

Siden Morgan ikke kunne bevege se fritt under denne nettball-konkurransen, måtte hun senke farten og fokusere på å finne det ene perfekte blinkskuddet. «Mary skaper vakre former når hun hopper etter ballen, så jeg holdt oppmerksomheten på henne med et nært bildeutsnitt og gjorde øynene hennes til hovedfokuset», forklarer Morgan.

Hun sier at dette er et klassisk eksempel på isolasjonsteknikker en sportsfotograf trenger. «Jeg plasserte meg selv bak målnettet for å komme til fra siden. Det var LED-tavler rundt omkring på banen, så jeg måtte huke meg ned bak dem for å holde dem ute av bildet, samtidig som jeg isolerte Mary fra de andre spillerne.»

Nærbilde av en person som ser inn i et kamera mot en svart bakgrunn. Copyright: Ben Lumley.

Sportsmotiver i bevegelse med fokus på nettball og svømming

«Å finne ut hva andre fotografer har laget, og hvordan de jobber, er en god måte å forbedre ferdighetene dine på.»

Prøv det ut selv


Morgan sier at du må vente på det riktige øyeblikket med bilder som dette, og hun anbefaler også at du vurderer bakgrunnen din. «En distraherende farge eller objekt kan ødelegge bildet», sier hun. Hvis noe på avstand trekker uønsket oppmerksomhet, velger du en større blenderåpning (ved å velge et lavere f-nummer). Dette vil gjøre bakgrunnen uskarp, mens motivet forblir skarpt og i fokus.

For å skape drama og intriger i bildene dine må du fokusere på ansiktene til motivene dine, spesielt øynene deres. Når du tar bilder av sport, bør du også tenke på interessante bildeutsnitt – måten Morgan har fanget ansiktet mellom den bøyde albuen på, trekker oppmerksomheten vår til idrettsutøveren og besluttsomheten deres på et avgjørende tidspunkt i kampen.

Hvis du skal fotografere en lagsport, må du også passe på at du står på riktig sted. Morgan plasserte seg nær målnettet, slik at hun kunne være på rett sted og klar til å fange handlingen.

Samo Vidic

En skikkelse i oransje og svart sykler på en terrengsykkel med skogen uskarp rundt seg.

Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM-objektivet som sportsfotografen Samo Vidic brukte for dette bildet, ga ham den bredden han ønsket, og skillet mellom motiv og bakgrunn han trengte for å skape en illusjon om rask bevegelse. Tatt med et Canon EOS 5D Mark IV-kamera med et Canon EF 16-35 mm f/2.8L II USM-objektiv ved 16 mm, 1/8 sek, f/9 og ISO200. © Samo Vidic

Canon-ambassadør Samo Vidic er en erfaren, global sportsfotograf for Red Bull. Dette bildet er av vennen hans, Nino, som ble lam fra nakken og ned etter en ulykke. Samo fikk ideen om å skape et spesielt bilde av Nino for å gi en illusjon om at han løp nedover i fart.

«Jeg kjøpte noen små sidehjul til Nino, monterte kameraet på sykkelgaffelen og endret setet og styret for å støtte ham», forklarer han. «Så dyttet vi ham litt, opp til rundt 5 km/t.»

Ved hjelp av to Speedlite-blitser som utløses eksternt, et vidvinkelobjektiv og lav lukkertid, klarte Samo å isolere Nino og skape det uskarpe kaoset i et utforløp. «Nino gråt på slutten – han var så glad bare for å kunne gjøre disse små bevegelsene», sier Samo.

Portrettbilde av en person kledd i rødt med hodetelefoner ved vinduet på et lite fly.

Sport, reklame og eventyr

Hvis du ikke er kjent med sporten du fotograferer, foreslår Samo å spørre en av deltakerne om hva man skal se etter. «Jeg tok bilder av noen klatrere, og jeg vet ikke mye om klatring, så de forklarte meg hvilke bevegelser som var imponerende og hvordan hendene deres skal holde grepet på visse deler av steinen – den type ting.»

Prøv det ut selv


«Hvis du vil få et slikt bilde, må du mestre teknikken din i et mer tilbakeholdent og kontrollert miljø», sier Samo. «Begynn i det små, og bygg opp erfaringer. Bruk lang lukkertid, og eksperimenter med både øyesporing i autofokus og manuell fokus for å se hva du foretrekker. Spør en venn om å øve sammen med deg, slik at du kan prøve å panorere i forskjellige hastigheter, siden motivets hastighet vil påvirke resultatet. Eksperimenter først med blitsen på kameraet, og prøv deretter å feste en Speedlite-blits til et tre eller i forskjellige høyder. Alt dette vil påvirke skyggene og bildet.»

Ella Ling

En person i rullestol strekker seg opp for å treffe en tennisball, mens skyggen deres strekker seg mot venstre mot en blå bakgrunn.

Den australske tennisspilleren Dylan Alcott strekker seg etter ballen under finalen av et Quad-rullestolarrangement i dette stemningsfulle bildet av sportsfotografen Ella Ling. Ella sier at CMOS-sensoren i 20,1 megapikslers fullformat til Canon EOS-1D X Mark III-kameraet gjorde at hun fikk god klarhet og skarphet gjennom EF zoom-objektivet. Tatt med et Canon EOS 1D Mark III-kamera med et Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS II USM-objektiv (nå etterfulgt av Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM) ved 155 mm, 1/3200 sek, f/2.8 og ISO 100. © Ella Ling

Dette bildet krevde smart plassering og tålmodighet. «Jeg gikk opp til gangveien over banen for å få noe unikt», sier Ella. «Det er et lite vindu der lyset eksponerer spilleren, men taket kaster skygge over banen. Det er slik du får den fantastiske svarte bakgrunnen. Jeg klikket på lukkeren så nærme jeg kunne for å få ballen på racketen, og jeg sørget for at spilleren ikke ble overeksponert.»

Nærbilde av en person som har på seg solbriller og smiler

Profesjonell tennis

Ella sier at engasjement og innsatsvilje har vært nøkkelen til hennes suksess – i tillegg til at hun ikke er redd for å ta kontakt med etablerte fotografer for støtte og veiledning. «Jeg presenterte meg for sjefsfotografen på Wimbledon, som utfordret meg til å gå ut og ta bilder på området», minnes hun. «Hovedfotografen tok meg under sine vinger, og jeg ble med i byrået som frilanser.»

Prøv det ut selv


«Bli vant til å justere eksponeringsinnstillingene, og prøv å finne en posisjon høyt oppe, slik at du kan ta bilder nedover mot et motiv nedenfor», sier Ella. «Solen må stå lavt på himmelen for å skape de lange skyggene. Dette fungerer med alle idretter eller motiver, det trenger ikke å være i bevegelse.»

Hvis du vil oppnå dramatiske skygger, kan du se etter muligheter ved soloppgang og solnedgang når solen står på det laveste punktet. Du kan også bruke en Speedlite-blits eller en kunstig lyskilde for å skape en lignende effekt. Komposisjon er viktig når du jobber med skygger. Tredjedelsregelen brukes her, med utøveren plassert i den høyre tredjedelen av bildet. Farge er også en stor komponent – se hvordan den knallgule tennisballen stikker seg ut. Ta alltid et steg tilbake fra bevegelsene for å vurdere kunstneriske elementer.

Forhåpentligvis har disse flotte bildene, tipsene og rådene fra proffene inspirert deg til å ta dine egne, enestående sportsbilder. Når du begynner å eksperimentere med ulike teknikker, er de kreative mulighetene uendelige.

Skrevet av Jack Fittes

Relaterte produkter

Relaterte artikler

  • FOTOGRAFERE MOTIVER I BEVEGELSE

    De beste objektivene for motiver i bevegelse

    Vår veiledning til de beste objektivene for motiver i bevegelse.

  • SPORTSFOTOGRAFERING

    Lær hvordan du kan ta gode actionbilder

    Tips for å ta fantastiske actionbilder med et Canon-kamera.

  • SPORTSFOTOGRAFERING

    En actionfylt fotoseanse med en profesjonell

    Jean-baptiste Liautard gir en innføring i kunsten å fotografere sportsmotiver i bevegelse.

  • SPORTSFOTOGRAFERING

    Bli kreativ med sportsfotografering

    Fem profesjonelle fotografer avslører teknikkene de brukte for å ta favorittbildene sine.