no consumer

Det perfekte portrettbildet av Christian Anderl

Canon Explorer Christian Anderl er en ivrig musiker og talentfull kokk, men også en internasjonalt anerkjent fotograf med kommersiell portrettfotografering som sin spesialitet. På den velfylte klientlisten hans finner du navn som Red Bull, IKEA og Universal

I denne artikkelen deler han tankene sine om fotografering med andre og forklarer hvordan han jobber med motivene sine for å skape interessante portretter.


Den største utfordringen din som portrettfotograf

"Det som ofte skjer når du plasserer noen foran et kamera, er at de stivner fullstendig. Det er trolig fordi de vet at du kanskje forventer noe av dem, og fordi de ikke er trygge nok når det gjelder det å posere for kameraet. Arbeidet ditt begynner faktisk før motivet trer inn foran kameraet. Som fotograf må du få personen du tar bilde av til å stole på deg, slik at du kan skape et intimt øyeblikk der personligheten til motivet kommer frem."


Formidle personlighet eller likhet

"Noen ganger tar forberedelsen lengre tid enn selve fotograferingen. Du må alltid sørge for at motivet slapper av før du begynner å ta bilder. Det hjelper å finne ut hva de er mest lidenskapelig opptatt av. Kanskje er det barna og familien, sport eller friluftsliv. Finn ut hva det er som får dem til å føle seg vel, og hva de liker å snakke om. Dette vil være svært nyttig når motivet trer inn foran kameraet. Hvis du holder en samtale i gang mens du konsentrerer deg om lyssetting og andre tekniske ting, er det lettere for motivet å slappe av. Praten på forhånd gjør deg også bedre kjent med motivet, noe som kan gjøre det lettere å ta et godt portrettbilde.

"Du bør alltid la motivet få se på bildene du har tatt. Det er viktig at de finner et bilde der de er fornøyd med hvordan de ser ut."


Hvorfor gir portretter deg så mye glede?

"Det er ganske enkelt. Hvis du er glad i mennesker, vil du elske den utfordringen og erfaringen det er å ta portrettbilder. Du vet aldri hvem du kommer til å møte eller hvordan noen vil være, og du kan lære mye om mennesker, ikke bare om fotografering, ved å ta portretter. Uansett hvor rolige noen ser ut til å være på utsiden, finnes det alltid en eller annen type usikkerhet der inne et sted. Det er ofte dette folk tenker på når de blir fotografert. Kanskje er de redd for at portrettet skal avsløre det som gjør dem usikre. Det er din oppgave å gi dem en god grunn til å stole på deg, og det er virkelig tilfredsstillende å se noen få økt selvtillit av et portrettbilde du har tatt."

Canon Explorers – Canon

Günter Tolar – © Christian Anderl – Canon EOS 5D Mark II med et Canon EF70-200 mm f/2.8L IS II USM-objektiv. Eksponeringstiden var 1/125 sek med f/10, ISO 100.

"Oppvarmingen for dette portrettet var ganske enkel. Günter Tolar var programleder på TV i mange år og er vant til å bli fotografert. Dette kan imidlertid være en utfordring i seg selv. Hvis motivet er en kjendis eller er vant til fotografer og kameraer, kan de fort begynne å kjede seg eller posere på den samme måten som de alltid har gjort. Heldigvis er Günter en veldig hyggelig fyr, og det var enkelt for meg å bli kjent med ham.

Vi var i studioet i omtrent en halvtime og snakket om jobben hans, livet hans og opplevelsene hans fra mediebransjen. Jeg forklarte i detalj hvordan jeg ville at bildet skulle være. Det skulle være i svart/hvitt, og jeg ønsket å legge vekt på særpreget og rynkene i ansiktet hans ved hjelp av mye kontrast. 

"For å si det enkelt, ønsket jeg et svært intimt portrettbilde som på en eller annen måte formidlet alle historiene og livserfaringene hans. Han syntes dette var greit, og vi begynte å ta bilder der han hadde et alvorlig ansiktsuttrykk, mest av alt fordi han smilte på de fleste portrettbildene han hadde tatt tidligere. Han ønsket noen mer seriøse portretter, og vi likte resultatet. Men det beste bildet var et bilde som ble tatt mens han lo av meg på grunn av en feil jeg hadde gjort. Det var et veldig oppriktig og ærlig øyeblikk, og jeg er veldig glad for at jeg trykket på utløseren og festet det til film. Vi hadde bestemt oss for å ta bilder der han hadde en alvorlige mine og endte opp med ett der han lo. Ting blir aldri akkurat slik som du hadde forestilt deg, og noen ganger er det det beste som kan skje.

"Utenfor studioet kan en fotograferingsøkt være ganske annerledes, fordi motivene ikke er like fikserte på alle lysene og kameraet. I et studio, der motivet ikke har annet enn lys, kameraet og fotografen å konsentrere seg om, kan det være vanskeligere å skape en avslappet stemning. På den andre siden kan mangel på konsentrasjon også gjøre det vanskeligere å fange opp et ærlig øyeblikk og særpreg, særlig hvis det er for mange andre personer i nærheten. Det kommer i grunn mer an på motivet enn på omgivelsene. Alle mennesker er forskjellige og reagerer på kameraer, lys og fotografer på ulike måter.

"Det viktigste er alltid å knytte et bånd til motivet, uansett hvor du velger å ta bildene. Jeg plukker vanligvis bare opp kameraet når det faktisk er nødvendig. Kameraet er verktøyet vi trenger for å ta bildene, men hvis du holder det i hendene dine eller foran ansiktet ditt hele tiden, blir det vanskeligere å få en god kjemi med motivet. Denne kjemien er nøkkelen til alle gode portrettbilder."