no consumer

Tips og triks for EOS

 

Enkle råd og tips som kan hjelpe deg med å få mest mulig ut av Canon-kameraet ditt

Lær hvordan du kan ta bedre bilder med disse tipsene og teknikkene for digital fotografering som vil gjøre deg til en bedre fotograf og hjelpe deg med å gjøre gode bilder til flotte bilder. Abonner på You Connect og motta siste utgave rett i innboksen.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_1


Hold EOS i riktig grep
Hvis du holder EOS-kameraet på riktig måte, kan du redusere kameraristing. Hold EOS-kameraets grep med høyre hånd, med pekefingeren fri til å betjene utløserknappen og hovedhjulet. Tommelen skal hvile mot kameraets bakside. Deretter støtter du kameraet med venstre håndflate og lar tommel og pekefinger betjene objektivet etter behov. 

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_2


Filtrer resultatene
Med et polariseringsfilter kan du skape effekter det er vanskelig eller umulig å oppnå digitalt. Dette filteret kan gjøre en blå himmel mer intens, slik at skyene fremheves, eller det kan fjerne uønsket gjenskinn fra vann eller glass. Du kan rotere filteret for å se effekten gjennom søkeren eller på LCD-skjermen med Live View-innstilling.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_3


Gi deg selv mer plass i filmene dine
Når filmer spilles inn, starter kameraet før handlingen for å gjøre redigeringen enklere. Og når du tar opp video, bør du sette av et par sekunder på begynnelsen og slutten av opptaket. Hvis handlingen begynner umiddelbart, er det vanskeligere å få til akkurat de start- og sluttpunktene du ønsker, ved redigering.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_4


Nærmere uten makroobjektiv
Du trenger ikke et spesielt makroobjektiv for å ta nærbilder. Canons telekonvertere EF12 II og EF25 II er hule rør som plasseres mellom objektivet og kamerahuset. De flytter objektivet lenger bort fra sensoren, slik at du kan fokusere nærmere enn ellers. Det er ikke virkelig makro, men en god begynnelse. Det er ingen flere optiske elementer, så bildekvaliteten påvirkes ikke. 

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_5


Hva betyr navnet på et objektiv?
La oss ta et eksempel: EF 24–105 mm f/4L IS USM
•   EF – står for Electrofocus, som er objektivfatningen på EOS-kameraer.
•   24 – brennvidden i mm ved objektivets videste vinkel
•   105 – brennvidden i mm ved objektivets smaleste vinkel
•   f/4 – objektivets maksimale (videste) blenderåpning
•   L – objektiver i L-serien er de profesjonelle "luksusobjektivene" i EF-serien
•   IS – IS står for Image Stabilizer (bildestabilisator), som registrerer og korrigerer kameraristing
•   USM – en ultrasonisk motor i et objektiv gir raskere fokusering med mindre støy

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_6


Spar på batterikapasiteten
Pass på at kameraet alltid er klart til bruk. Sett funksjonen for automatisk avslåing på EOS-kameraet til 1 minutt, slik at kameraet går inn i dvalemodus etter et minutt. Trykk utløserknappen halvveis ned for å aktivere kameraet igjen. En annen måte å spare strøm på er å slå av LCD-skjermen(e) og lysmåling på kameraet, slik at du kan ta enda flere bilder.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_7


Bruk riktig stabilisering for panorering
Canon IS-objektiver har en bryter på siden som kan gi deg bedre panoreringsbilder. Bryteren er normalt satt til program 1, som gir stabilisering i både vannrett og loddrett retning. Hvis du bytter til program 2, får du bare loddrett stabilisering, som er perfekt for panoreringsbilder med bevegelse.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_8


Aller bredest panorama
En av programvarepakkene som leveres med EOS, er PhotoStitch som slår sammen en serie med overlappende bilder til ett bilde med ultravidvinkel. Sørg for at alle EOS-innstillingene (eksponering, brennvidde, fokus) er de samme for alle bildene. Last bildene ned til datamaskinen, åpne PhotoStitch, og på fem minutter har du et flott panoramabilde.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_9


Fokuspunktet
Med EOS kan du kontrollere hvor mye av bildet som er i fokus, slik at du kan skape et bilde med sylskarpt hovedmotiv og uklar forgrunn og bakgrunn. Sett modusrattet til Av (blenderprioritet) og juster blenderåpningen med hovedhjulet. Jo lavere blenderåpningstall, jo mindre vil bakgrunnen og forgrunnen være i fokus.

Picture_Hints_and_Tips_DSLR_10


Tilsett farge
Hvis landskapsbildet ditt er litt fargeløst, kan du prøve å endre hvitbalansen fra automatisk til dagslys. Med den automatiske innstillingen vil EOS-kameraet prøve å normalisere fargene, for eksempel vil varme, oransje toner bli fjernet fra en soloppgang. Hvis du bytter timer fargene tilbake.

spacer
            image