no consumer

Tips om nattfotografering

Natten forandrer selv de mest kjente bildemotivene. Dette skaper muligheter for en helt ny type bilder. Så ta på deg jakka, ta med kameraet, og begynn å utforske nattfotograferingens spennende verden med veiledningen fra oss.



For at du skal kunne fange det beste av nattelyset, vil denne veiledningen hjelpe deg med følgende:

• hvordan du takler lavt lysnivå
• hvordan du får eksponeringen til å bli riktig
• når bildet bør tas
• Forslag til motiver

Nattsyn
Den digitale sensoren i kameraet ligner litt på menneskeøyet. Når lysnivået synker, må du få mer lys på sensoren. Dette ordner du ved å gjøre blenderåpningen større. Sensoren består av flere millioner fotoreseptorer, eller piksler (forkortelse for "picture elements" (bildeelementer)). Sensoren kan gjøres mer sensitiv ovenfor lys ved å øke ISO-innstillingen på kameraet. Da forsterkes lyssignalene etter at pikslene har mottatt dem.

Forsterkning av lyssignaler er dessverre en ulempe. Uønskede bakgrunnssignaler vil også bli forsterket, og over et visst nivå vil dette vises som "støy", det vil si fargede flekker spredt utover bildet. De nyeste digitale kompaktkameraene fra Canon introduserer HS-systemet, som reduserer støynivået med opptil 60 %. Lær mer om HS-systemet.

Selv med de høyere ISO-innstillingene som er mulige med HS-systemet, vil du se at lukkerhastigheten fortsatt vil være merkbart lavere om natten. Et stativ eller en kameraklemme er de beste hjelpemidlene for å holde kameraet stille under eksponeringen. Hvis du ikke har slikt utstyr, bør du sørge for at kameraet hviler på en plan og stabil flate, som en lav mur, en stol eller et biltak.

1   2  3  4

spacer
            image

Tutorials

Svart/hvitt-fotografering
Actionbilder
Juleportretter
Fotografering om natten
Høstbilder
Fotografering av bylandskap