Canon med imponerende fremgang innen storformat

Oslo, 9. april 2008 - Canon viser en imponerende 31% vekst i storformatmarkedet i 2007, og InfoSource kårer Canon som den ubestridte lederen i multifunksjonssektoren. I løpet av fjoråret ble 11 nye produkter introdusert og Canon står nå for 16,3% av markedsandelen.

InfoSource kårer igjen Canon som lederen innen svart/hvitt- og farge- multifunksjonsprintere (MFP). Canon beholder dermed sin plass som den ubestridte lederen i denne sektoren med imponerende 27,1% av svart/hvittmarkedet og 23,9% av fargesegmentet. Sistnevnte har opplevd en vekst på hele 26% det siste året, mot en markedsvekst på 16,6%.

Canon utvikler og leverer nyskapende løsninger til sine kunder og styrker sin markedsledende portefølje innenfor MFP, softwareløsninger og service. Siden 1995 har Canon årlig blitt utnevnt til den europeiske lederen i svart/hvitt-kategorien. På fargesiden har de oppnådd samme utnevnelsen 11 av de siste 13 årene.

- Canon leverer nyskapende løsninger innenfor storformat som gjør kundens hverdag lettere, mer effektiv og produktiv. I 2007 lanserte Canon 10 nye maskiner og en softwareløsning, sier Lars Petter Pedersen, produktsjef i Canon Norge. Dette er rekordtall og vi vil fortsette å levere ledende løsninger til våre kunder og utvide vår portefølje i 2008. InfoSource-undersøkelsen viser at Canon er det naturlige svaret for robuste, kostnadsbevisste og kvalitetsorienterte printerløsninger for bransjen, avslutter Pedersen.

Den uavhengige undersøkelsen fremhever også Canons sterke produktportefølje med imponerende fire fargemaskiner blant markedets ti mest solgte (iRC2880i, iR2016, iR1022IF og iR1022A). I tillegg har Canon også fire produkter blant de ti mest solgte i svart/hvitt-kategorien.

Den mest populære maskinen er Canons farge-MFP iRC2880i. MFP-maskinen var både den mest solgte i fargekategorien og det mestselgende MFP-produktet i 2007, med mer enn 29 000 enheter solgt.

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjons-miljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv

Presserom

Last ned