Canon lanserer grafisk ordbok

Buzzword Buster Oslo, 26. mai 2008 - En paneuropeisk undersøkelse utført på vegne av Canon viser at bruk av fagterminologi er demotiverende for kunder av grafisk bransje. Canon tar tak i utfordringen og lanserer Buzzword-Buster, et oppslagsverk for fagterminologi, på DRUPA.

I følge en paneuropeisk studie gjennomført av Canon i februar i år, innrømmer 9 av 10 trykksakskjøpere at bruken av fagterminologi forvirrer. I Norge viser tallene at 60 % av de 102 undersøkte er irriterte på bruk av bransjespesifikke betegnelser, og mindre enn 1 av 10 forstår fagbegrepene fullt ut. 64 % mener fagbegrep er frustrerende, og nesten 4 av 10 gir terminologien skylden for dårlig sluttresultat. Undersøkelsen viser tydelig at grafiske produksjonsbedrifter som bruker enkelt språk er mer verdsatt av sine kunder.

Undersøkelsen viser at 27 % utsetter å ringe grafiske produksjonsbedrifter på grunn av frustrasjon med fagterminologi. 18 % syns det er pinlig å stille spørsmål til forklaringer de ikke forstår. 66 % mener at når de forstår terminologien bedre, føler de seg sikrere, mer satt pris på og mindre frustrerte.

Studien avslører videre at flesteparten av ledere i grafiske produksjonsbedrifter i Norge ikke forstår meningen av sentrale fagbegrep. Kun 2 % av de undersøkte mener de har en god forståelse for hva begrepet ”Finishing” innebærer. Dette betyr at bransjen står overfor en alvorlig utfordring når det gjelder markedsføring i nye medier som Internett.

Canons Buzzword Buster er et oppslagsverk som forklarer teknisk fagterminologi for kunder på en enkelt måte. Boken er å finne på Canons stand på DRUPA 29. mai – 11. juni. I tillegg er en elektronisk versjon også tilgjengelig på Canons websider fra 30. mai.

Canons Essential Business Builder Program er et industrifokusert utviklingsprogram fri for komplisert fagterminologi. Programmet hjelper kunder å finne nye måter å øke sin inntekt på med digitaltrykk. Programmet er utviklet med omfattende innspill fra kunder og industrieksperter.

-Veksten av nye mediekanaler betyr at for første gang i historien er grafisk bransje på defensiven. Hvis vi ikke forstår våre egne industribegrep, er det ikke mye håp for våre kunder og deres sluttkunder. Som bransje må vi jobbe hardere for å markedsføre våre tilbud og det første skrittet er å gjøre det enkelt for kunder å forstå hva de kjøper, sier Vidar Vorpenes, markedssjef for Professional Solutions i Canon Norge. Termer som ”pre-press” og ”make-ready” er kanskje selvsagt for oss, men de betyr ingenting for våre kunder. Canon Essential Business Builder Program er bedre tilpasset kunden, og unngår komplisert fagterminologi, avslutter Vorpenes.

Les mer om:

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjons-miljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv

Presserom

Last ned