Canon lanserer sort/hvitt imageRUNNER ADVANCE-modeller for grafisk bransje

Oslo, 21. april 2010 - Canons tre nye sort/hvitt digitaltrykkmaskiner for lettproduksjon tilbyr økt allsidighet og trykkvalitet for hustrykkerier og trykkerier. Flere etterbehandlingsfunksjoner, raskere oppvarmingstid og tilgjengelighet av både Fiery-baserte og Canons ekte PostScript 3 RIP-kontrollere på modellene gir også høyere produktivitet. Dette er de første sort/hvitt-maskinene for grafisk bransje utviklet på Canons imageRUNNER ADVANCE teknologiplattform.

Canon øker kvaliteten og allsidigheten til sin profesjonelle sort/hvitt-utskriftsportefølje når de lanserer tre nye sort/hvitt-produksjonsmodeller. De tre nye modellene er godt egnet for hustrykkerier, trykkerier og print-for-pay-miljøer. De er de første sort/hvitt-maskinene for grafisk bransje som er basert på Canons imageRUNNER ADVANCE-teknologiplattform.

De tre nye modellene; imageRUNNER ADVANCE 8085, 8095 og 8105, har en utskriftshastighet på henholdsvis 85, 95 og 105 sider i minuttet i opptil 1200 x 1200 dpi. Maskinene svarer på behovet til aktører i grafisk bransje som har et lavere utskriftsvolum enn hva imagePRESS-serien er beregnet for.

Maskinene er modulære og allsidige med tanke på behov for gulvplass og ulike typer applikasjoner de kan brukes til. For eksempel kan en enkel variant av maskinen svare på enkle behov som utskrift av eksamensoppgaver, til en fullkonfigurert variant som skriver ut større dokumenter med komplekse etterbehandlingsløsninger. Uansett brukergruppe og behov tilbyr de nye modellene en usedvanelig kostnadseffektiv løsning.

8000-modellene håndterer papir på opptil 256gsm (220 gsm tosidig) og papirstørrelser større enn SRA3, en merkbar forbedring fra iR7000-serien som den nå erstatter. Andre forbedringer fra tidligere modeller inkluderer nye etterbehandlingsfunksjoner, raskere oppvarmingstider og Adobe Post Script 3.  Maskinene kan utstyres med en Fiery-basert imagePASS-U1 RIP, eller en valgfri Canon Adobe Post Script eller PCL RIP, avhengig av produksjonsmiljø og behov.

Maskinen er tilpasset trenden som går ut på å utføre mindre men mer komplekse utskriftsjobber. De kommer med det samme brede utvalget av etterbehandlingsmodeller som den populære imageRUNNER ADVANCE PRO-serien i farge: profesjonell hulling, stifting av opptil 100 ark, salstifting av opptil 20 ark, heftetrimming og 5 ulike typer falsing (z-fold, letter fold in, letter fold out, half fold og dobbel parallell fold).

Modellene har vært gjennom Canons Life Cycle Assessment – et designsystem som minimerer karbonutslippene fra produksjon til logistikk, levering og energibruk. Serien benytter seg av grønn teknologi og består av blant annet bioplast og resirkulert plast. De nye modellene reduserer CO2-utslippet med mer enn 30 % i forhold til tidligere modeller. 8000-serien tilbyr den laveste Total Energy Consumption (som definert av Energy Star) tilgjengelig på markedet i sin klasse og oppfyller også RoHS-direktivet. De nye modellen er mer energieffektive og bruker over 50 % mindre energi enn tidligere modeller, og bruker kun 1,5 watt i hvilemodus.

- Siden lanseringen av samme maskin i farge sist høst har vi sett et stort behov for disse maskinene også i sort/hvitt. Tilbakemeldingene fra våre kunder er at de nye modellene svarer på deres behov for høy produktivitet og kvalitet, men til en lavere kostnad. Kundene liker å ha fleksibiliteten til å skalere maskinen etter hvert som deres behov og kundebase endrer seg og etterspørselen øker, sier Bjørn Frantsen, Market- & Channel Business Developer, Professional Print i Canon Norge

Modellene selges både gjennom Canons direktesalgsapparat og Canons samarbeidspartnere, som tilbyr konsulenttjenester, service og støtte etter salg av produkt.

- Hustrykkerier er i større grad ute etter å utføre flere trykkjobber og dermed spare bedriften for utgifter. De nye modellene fra Canon er allsidige og tilbyr enestående trykkvalitet som kombinert med løsninger, applikasjoner og oppfølging gjør at denne overgangen skjer problemfritt. Med programmer som Helix Production Workflow og vårt Essential Business Builder Program er Canon godt posisjonert til å jobbe tett med hustrykkerier og hjelpe dem utnytte sine vekstmuligheter, avslutter Frantsen.

I tillegg til denne serien, lanserer Canon i dag også imageRUNNER ADVANCE C6000-serien som har hastigheter på 55,65 og 75 sider i minuttet. De seks nye maskinene er designet for kontormiljøer og bedrifter i alle størrelser.

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2009 omsatte for ca. 219 milliarder norske kroner. Canon Norge as hadde i 2009 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner. Selskapet hadde samme året 333 medarbeidere fordelt på 12 Canon Business Centere i ulike deler av landet, og på hovedkontoret i Oslo.

Canon er den ubestridte lederen innen både bildekommunikasjon og dokumentbehandling for både konsument- og bedriftsmarkedet. Vår produkt- og løsningsportefølje omfatter alt fra foto, video, skrivere, skanner og faks til multifunksjonsprodukter med tilhørende løsninger og tjenester. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Last ned pressemeldingen [PDF, 83 KB]

Finner du ikke det du leter etter? Besøk vårt nyhetsarkiv for å søke etter spesifikk informasjon i vår nyhetsdatabase.