Canon med knallsuksess på Ipex 2010

Oslo, 09. juni 2010 - Canons største Ipex-tilstedeværelse noensinne har gitt full uttelling. Messen i Birmingham er deres mest suksessrike Ipex-messe noensinne, og salget overgår alle målsetninger. Canon rapporterer over 100 solgte storformatskrivere og 300 systemer i løpet av messens 8 dager, herav over 100 imagePRESS produksjonsmaskiner. Dette er en salgsøkning fra samme messe i 2006 på nesten 40 %. Totalt ble det registrert ordre for nærmere 200 Mill NOK i løpet av messen. Canon hadde en sterk internasjonal styrke på plass på standen, og rapporterer salg til kunder i over 100 land. Samtidig utmerker Norge seg som det tredje beste salgslandet i Canon Europa med 156 % oppnåelse i forhold til budsjett.

Canons imagePRESS farge og sort/hvit digitaltrykkmaskiner var veldig populære på messen. Over 100 maskiner ble signert i løpet av messen, og her stod fargemaskinene for flesteparten. Tallene i etterkant viser at kundene kjøpte 35 % mer fargepresser enn de gjorde på Ipex i 2006.

Interessen for imagePRESS-maskiner ble kun toppet av etterspørselen etter lettproduksjonsmaksiner i sort/hvitt og farge; nemlig Canons imageRUNNER ADVANCE-serie. Totalt solgte Canon nesten 180 slike maskiner.

Det var også en stor interesse for Canons omfattende portefølje av avanserte utskriftsløsninger. Canons Helix arbeidsflyt for produksjonsmiljøer fikk også mye oppmerksomhet med sin 2.0-versjon som ble lansert på messen. I tillegg var det modulbaserte Essential Business Builder-programmet populært for kunder som var på jakt etter en partner som kan hjelpe dem introdusere nye forretnings- og utviklingsmuligheter.

Canon hadde med seg en rekke teknologipartnere på messen, i tillegg til kunder som demonstrerte egne spennende jobbeksempler. For eksempel ble det trykket opp over 2000 personifiserte Lego-esker og Milka-sjokoladeplater.

Canon solgte også over 100 storformatskrivere på messen. Dette nivået av interesse var også forespeilet i den siste industriundersøkelsen Canon står bak; Redefinition of the Digital Printer. Undersøkelsen spår at 44 % av vesteuropeiske trykkerier ønsker å investere i storformat i 2010.

Storformatskriverne som Canon viste frem på Ipex inkluderte de nylanserte imagePROGRAF iPF8300 og iPF6350. Den sistnevnte har allerede mottatt TIPAs pris for beste storformatskriver i 2010. Alle modellene i den nye serien har også nylig fått den høyeste rangeringen fra BERTL, og leverer fremragende kvalitet på områder som bildekvalitet, pris og sikkerhet. Det var første gang iPF8300 og iPF6350 ble vist frem og de fikk dermed mye oppmerksomhet. Kvaliteten og bildepresisjonen gjør modellene til seriøse alternativer til prøvetrykk i farger.

- Vi hadde store forhåpninger før årets messe, og det er med stor glede at vi kan rapportere at disse har blitt mer enn innfridd. Trafikken på standen vår var høy hele tiden, og kunder kom fra hele Europa for å investere i nye og spennende produkter og teknologi. Vi er selvfølgelig veldig godt fornøyd med våre resultater for Ipex – både på et paneuropeisk nivå, men også når vi ser Norges resultater alene. David Preskett fra Canon Europa ble også valgt til President av Ipex 2014, og vi er glade for at messen var et stor suksess for industrien sett under ett. Vi gleder oss til å gjenta suksessen i 2014, sier Bjørn Frantsen i Canon Norge.

Last ned pressemeldingen [PDF, 78 KB]

Finner du ikke det du leter etter? Besøk vårt nyhetsarkiv for å søke etter spesifikk informasjon i vår nyhetsdatabase.