Nøkterne og lavrisiko organisasjoner vil drive den økonomiske oppgangen

Vidar Vorpenes i Canon Oslo, 20. august 2009 - En rapport utført av Datamonitor på vegne av Canon fokuserer på behovet for å kontrollere kostnader og muligheten for å tenke nytt når det gjelder forretningsprosesser. I påvente av den økonomiske oppturen oppfordres organisasjoner til nøktern tilnærming til teknologiadoptering og frarådes de store snuoperasjonene.

Rapporten bekrefter at organisasjoner på tvers av mange ulike bransjer står overfor store, eksterne utfordringer, inkludert økt globalisering, tøffere regelverk fra myndighetene, arbeidsrettigheter og miljømessige hensyn.

Som svar på disse krevende forholdene ser bedrifter nærmere på kostnadsstyring og kontroll, produktivitet internt, samtidig som de fokuserer på kjernevirksomheten. Bedriftseiere er mer opptatt av kortsiktige mål for å overleve, men de bør også planlegge for vekst i nær fremtid.

Datamonitor legger vekt på at for å oppnå suksess i forretningslivet, må flere beslutningstakere fokusere på økt kundetilfredshet. I tillegg må de prioritere å øke produktiviteten, bedre leverandørforhold, kutte kostnader og øke omsetningen. Dette gjøres ved å innføre en statisk infrastruktur og introdusere nye IT-systemer som integreres med eksisterende løsninger. Dette sørger for fleksibilitet og konkurransedyktighet i forhold til fremtidige oppgraderinger.

Rapporten anbefaler at organisasjoner ser på helhetlige kostnadsadministrasjon og styring, i tillegg til automatiske personaliserte IT-systemer som enkelt integreres i eksisterende teknologiplattformer.
- Datamonitor-rapporten sier at IT-systemer må integreres og være fleksible slik at organisasjoner kjapt kan svare på endringer i markedet. Vårt mål i Canon er å hjelpe våre kunder forbedre sine forretningsprosesser og redusere kostnader uten å måtte foreta en komplett overhaling av deres IT-systemer. Vår nye multifunksjonsmaskinplattform; imageRUNNER ADVANCE, tilbyr full integrasjon med kundens arbeidsflyt, kostnadsbesparelser og økt konkurranse- og vedlikeholdevne, sier Vidar Vorpenes, markedssjef i Canon Business Solutions Norge.
Rapporten; Readying for Recovery; A Pragmatic Approach to Organisational Change kan lastes ned fra Canons hjemmesider.

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjonsmiljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca.1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Last ned pressemeldingen (PDF, 108 kB) [PDF, 108 KB]
Last ned rapporten fra Datamonitor (PDF, 88 kB) [PDF, 87 KB]

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv