Canon setter en ny standard for installasjons¬projektorer med flaggskipet XEED WUX4000

Oslo, 26. oktober 2010 – Canon presenterer i dag et nytt flaggskip i XEED-serien med avanserte projektorer. WUX4000 er Canons første XEED-projektor med flere objektivalternativer og motordrevet linseforskyvning. WUX4000 byr på innovativ Canon-teknologi for det profesjonelle AV-markedet med eksepsjonell bildekvalitet, høy ytelse og enkelt vedlikehold. Dette gjør WUX4000 til en ideell løsning for bedrifter, høyere utdanningsinstitusjoner, foto og design.

XEED-bildekvalitet – forskjellen er tydelig
XEED WUX4000 benytter Canons anerkjente LCOS-panelteknologi som gir naturtro farger og jevne bilder uten sjenerende rutenetteffekt takket være ekte WUXGA-oppløsning (1 920 x 1 200 piksler). Kombinasjonen jevne LCOS-bilder og høy oppløsning betyr at alle detaljer bevares, og selv tekst i liten skrift og tynne streker vises tydelig. Som LCOS-projektor har WUX4000 eksepsjonell jevn farge- og gråtonegradering, noe som gjør at den overgår mange DLP-modeller med enkeltbrikke.

Med lysstyrke på 4 000 lumen og kontrastforhold på 1000:1 utmerker Canon WUX4000 seg ved projisering av bilder og leverer klare farger som klart overgår mange andre installasjonsprojektorer med WUXGA-oppløsning.  WUX4000 har ekte WUXGA-oppløsning og 16:10-format som gjør den ideell til bruk med dagens bærbare datamaskiner. WUX4000 er et perfekt valg for installasjon i møterom, studioer, laboratorier eller kontorlokaler som krever skarpe, tydelige og profesjonelle presentasjoner.

Støtte for en rekke installasjonsmiljøer
WUX4000 er Canons mest fleksible projektor hittil, og den er utviklet for å passe inn i en rekke ulike installasjonsmiljøer. WUX4000 har støtte for tre alternative objektiver: et vanlig zoomobjektiv (RS-IL01ST), et kraftig zoomobjektiv (RS-IL02LZ) og et vidvinkel-objektiv med fast fokus (RS-IL03WF) – sistnevnte er spesielt godt egnet til bakprojeksjon. Samtlige objektiver har selvsagt Canons høye optiske standard med høye lysstyrkenivåer samtidig som bildegeometrien ivaretas, uavhengig av hvilket objektiv som brukes.

WUX4000s motordrevne vannrette og loddrette linseforskyvning, gjør det mulig å reposisjonere det projiserte bildet uten at bildekvaliteten forringes som følge av Keystone-korrigering. Du kan plassere WUX4000 uten at det er nødvendig å justere objektivaksen presis midt på visningsskjermen. Dette er spesielt nyttig når for eksempel elektriske installasjoner eller klimaanlegguttak gjør det vanskelig å installere projektoren. Det er også mulig å installere projektoren vertikalt for projeksjon direkte på gulvet eller i taket.

Enkelt vedlikehold og lave driftskostnader
WUX4000 er optimalisert for enkelt vedlikehold med en modulbasert konstruksjon som lar deg skifte lampen eller luftfilteret på stedet. Det gir færre vedlikeholdstimer siden du slipper å demontere projektoren først. Videre kan du skifte visse optiske filtre uten omfattende demontering, noe som forenkler prosesser som ellers ville krevd verkstedsarbeid.

Projektoren har også forbedret kjøling takket være optimalisert intern konstruksjon og separate luftstrømmer til henholdsvis lampen og LCOS-panelene. I stillemodus senkes lydnivået til 36 dBA, og lampens levetid forlenges også fra 3 000 timer til opptil 4 000 timer.

Enkel integrasjon og tilkobling
WUX4000 støtter PJLink, en standardprotokoll som forenkler installasjonen av projektorer og styresystemer fra forskjellige produsenter. Det gjør det enkelt å integrere Canons WUX4000 i blandede miljøer og å oppgradere fra eksisterende systemer som allerede er på plass.

WUX4000 kan også kobles direkte til et nettverk for betjening og overvåking via nettverket og leveres med fjernkontroll som kan programmeres til å fungere på en av fire ulike infrarøde kanaler. Det gir individuell styring av flere WUX4000-projektorer i samme rom. Fjernkontrollen kan også brukes til å betjene de fire IR-kanalene samtidig.
Julian Rutland, Visual Communication Products and Solutions Director hos Canon Europa sier: – WUX4000 er et viktig nytt tilskudd på markedet for fastmonterte projektorer med høy oppløsning. WUX4000 tilbyr bildekvalitet og lysstyrke som kan måle seg med det du finner på langt dyrere WUXGA-installasjonsprojektorer, og det gir både forhandlere og installatører et reelt alternativ i dette konkurransepregede markedssegmentet. De første tilbakemeldingene vi har fått når vi har presentert projektoren for våre partnere, har vært meget positive, noe som antyder at dette er et produkt som mange forhandlere har ventet på.

Nøkkelfunksjoner på XEED WUX4000:
• Ekte WUXGA-oppløsning (1 920 x 1 200 piksler) og full HD (1080p)
• LCOS-teknologi for jevne bilder
• 4 000 lumen og kontrastforhold på 1000:1
• Motordrevet loddrett og vannrett objektivforskyvning, zoom og fokus
• Tre objektivmuligheter
• DVI–port og HDMI™-tilkobling for digital bildevisning
• Nettverksport og styring, PJLink-kompatibel

Salgsstart vil være april 2010 og prisen er ikke klar enda.

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2009 omsatte for ca. 219 milliarder norske kroner. Canon Norge as hadde i 2009 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner. Selskapet hadde samme året 333 medarbeidere fordelt på 10 Canon Business Centere i ulike deler av landet, og på hovedkontoret i Oslo.
Canon er den ubestridte lederen innen både bildekommunikasjon og dokumentbehandling for både konsument- og bedriftsmarkedet. Vår produkt- og løsningsportefølje omfatter alt fra foto, video, skrivere, skanner og faks til multifunksjonsprodukter med tilhørende løsninger og tjenester. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Download the full press release [PDF, 193 KB]

Finner du ikke det du leter etter? Prøv vårt nyhetsarkiv for eldre produktbilder.