Canon tar markedsandeler innen multifunksjonsmaskiner i farge takket være vellykket lansering av imageRUNNER ADVANCE

Canon dobler nesten markedsandelene innen office segmentet det siste året i følge data fra InfoSource. Gartner anerkjenner betydningen av imageRUNNER ADVANCE og kårer Canon til ”leder” i rapporten 2010 Magic Quadrant for MFPs and Printers.

OSLO, 12. oktober - 2010 – Takket være vellykket lansering av imageRUNNER ADVANCE, har Canon tatt markedsandeler innen multifunksjonelle fargemaskiner (MFP) i første halvår 2010. Betydningen av Canons neste generasjons utskriftsplattform bidro også til at Canon ble utropt som leder i Gartners 2010 Magic Quadrant for MFPs and Printers rapport.

En uavhengig undersøkelse utført av analyseselskapet InfoSource viser at Canon nesten doblet sine markedsandeler innen det midtre segmentet for MFP * det siste året, og har vokst fra 14 % i H1 2009 til 25.6 % i H1 2010, og overtar dermed førsteplassen i segmentet. Veksten kommer som et direkte resultat av økt salg av imageRUNNER ADVANCE C5000 serien**. Canon Europa tok også markedsandeler i det høyeste office segmentet***, og endte i H1 2010 med en fjerdedel av markedsandelene (25.3 %).

– Siden lanseringen i oktober 2009 har salget av imageRUNNER ADVANCE-plattformen møtt de høye forventningene våre, med totalt mer enn 30,000 solgte enheter i Europa. Pris, produktivitet, sikkerhet og miljø er de viktigste temaene bedrifter står ovenfor i dag. imageRUNNER ADVANCE er en innovativ plattform som adresserer kundenes behov og er direkte ansvarlig for at vi tar markedsandeler innen multifunksjonsmaskiner i Vest-Europa, sier Lars-Petter Pedersen, produktsjef i Canon Norge.

Canon ble i tillegg nevnt i Leader Quadrant i Gartners 2010 Magic Quadrant for MFPs and Printers rapport.**** Ledere beskrives som “de beste til å levere multifunksjonsmaskiner (inkludert smarte multifunksjonelle skrivere), skrivere med tilhørende løsninger og tjenester.” I tillegg har ledere “en historie med å utnytte resultatene av forskning og utvikling i sine produkter og løsninger etter kundenes behov.”

– Canon snakker med mer enn 10 000 kunder i Europa hver eneste dag, og utviklingen av imageRUNNER ADVANCE-plattformen er basert på de tilbakemeldingene vi har fått fra kunder og partnere. Å bli anerkjent av Gartner som leder for vår innovative teknologi og å se betydningen av imageRUNNER ADVANCE i salg og markedsandeler er en anerkjennelse for Canon, avslutter Lars-Petter Pedersen, produktsjef i Canon Norge.

Lanseringen av imageRUNNER ADVANCE signaliserte en helt ny portefølje for både kontormiljøer og produksjonsmarkedet fra Canon. Den vil fortsatt være Canons utskriftsplattform for multifunksjonelle maskiner, med nye produkter som vil fortsette å forsterke Canons markedsledende posisjon.

- SLUTT -
*Segment 4 (30-49ppm A3), Gartner, Inc. 2010 Magic Quadrant for MFPs and Printers rapport, juli 2010
**Segment inclusive of Canon imageRUNNER ADVANCE C5030 – C5045 series
***Segment 5 (50ppm+ A3), Gartner, Inc. 2010 Magic Quadrant for MFPs and Printers rapport, juli 2010
****Gartner, Inc. 2010 Magic Quadrant for MFPs and Printers rapport, juli 2010

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2009 omsatte for ca. 219 milliarder norske kroner. Canon Norge as hadde i 2009 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner. Selskapet hadde samme året 333 medarbeidere fordelt på 10 Canon Business Centere i ulike deler av landet, og på hovedkontoret i Oslo.
Canon er den ubestridte lederen innen både bildekommunikasjon og dokumentbehandling for både konsument- og bedriftsmarkedet. Vår produkt- og løsningsportefølje omfatter alt fra foto, video, skrivere, skanner og faks til multifunksjonsprodukter med tilhørende løsninger og tjenester. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Download the full press release [PDF, 86 KB]

Finner du ikke det du leter etter? Prøv vårt nyhetsarkiv for eldre produktbilder.