Se det usynlige – Canon lanserer ME20F-SH med full HD-videoopptak i ekstremt lite lys

Oslo, 30. Juli 2015 – Canon lanserer i dag ME20F-SH, et profesjonelt videokamera med en rekke bruksområder som kan ta opp full fargevideo i ekstremt svakt lys. ME20F-SH kan skilte med bransjens høyeste maksimum ISO på over 4 millioner (+75dB) og er designet for å være så kompakt som mulig og likevel levere profesjonell video i full HD-kvalitet.

ME20F-SH.jpg

Med ME20F-SH er det mulig å filme i situasjoner der det tidligere ikke har har gått an, og kameraet er et perfekt valg til for eksempel TV-produksjoner med naturopptak på nattetid, opptak på dypt vann eller i grotter, til astronomi og til overvåking. Muligheten til å installere kameraet på et semipermanent sted og enkelt betjene det med fjernkontroll gjør det også velegnet for filmskapere som jobber med dokumenterer og naturhistoriske prosjekter og hendelser over lang tid. Siden ME20F-SH er et kamera med spesielle bruksområder, beregnet på spesialister, vil det bare være tilgjengelig for salg gjennom utvalgte partnere.

Førsteklasses infrarød funksjonalitet
Videoopptak i situasjoner med lite lys krever ofte bruk av infrarød belysning, en teknikk som vanligvis kun gir opptak i svart-hvitt. Med ME20F-SH er det imidlertid mulig å ta opp full HD-video i farger med mindre støy, selv under ekstremt svake lysforhold og uten bruk av infrarød belysning.

Eksepsjonelt høy følsomhet
ME20F-SH er utviklet for bruk i omgivelser med svært lite lys, og er utrustet med en splitter ny 35mm fullformat CMOS-sensor på 2,26 MP og en DIGIC V4-prosessor. Sensorens piksler og datautlesing bruker Canons egenutviklede teknologier som gir minimalt med støy og eksepsjonelt høy følsomhet, slik at det er mulig å filme objekter i så lite lys som under 0,0005 lux. På samme måte som Canons Cinema EOS-kameraer har ME20F-SH Canons Log og Wide DR-innstillinger som gir et stort dynamisk omfang (80 %) og opptak i høy kvalitet i en rekke lysforhold, uten behov for ekstra belysning.

Tilkoblingsmuligheter
ME20F-SH byr på en rekke muligheter for tilkobling av eksterne tredjepartsenheter for opptak eller fjernvisning, og det er også kompatibelt med Canons RC-V100¹ for full fjernstyring av kameraet.

Et stort spekter av muligheter
Nye ME20F-SH har Canons EF-fatning med samme Cinema-lås som du finner på Cinema EOS C500, slik at det er mulig å bruke Canons store utvalg av utskiftbare objektiver². Fordi kameraoperatøren kan velge det beste objektivet, basert på opptaksforhold eller bruksområde, og ta hensyn til faktorer som bildefelt og lysstyrkenivå, dekker dette flerfunksjonelle kameraet en rekk ulike opptakssitasjoner.

ME20F-SH – nøkkelfunksjoner:

• Fungerer i ekstremt lite lys med ISO 4 million
  • Kvalitetsopptak i full HD 1080p/1080i/720p
  • Fleksibel kontroll med automatiske og brukerdefinerte innstillinger
  • Kompatibelt med en rekke EF-objektivr²
  • Fjernkontroll av kamerainnstillingen og mulighet for innebygde ND- og IR-filtre
  • Kompakt og lett konstruksjon gir enkel integrering

¹ Sammen med andre kompatible enheter
² Listen over kompatible objektiver bekreftes senere

ME20F-SH - bilder
ME20F-SH - spesifikasjoner [PDF, 63 KB]