Canon feirer 80 millioner EOS-kameraer

Oslo, 18. november 2015 – Canon Inc. annonserer i dag at selskapet passerer en ny milepæl innen kameraproduksjon, idet selskapets samlede produksjon av filmbaserte og digitale EOS-speilreflekskameraer passerte 80 millioner den 10. november 2015. Kamera nummer 80 000 000 var et EOS 5DS R, som kan skilte med markedets høyeste pikselantall i sin klasse¹.

EOS_5DS_REOS 5DS R
80_millionthJubileumslogo

Produksjon av Canons digitale EOS-speilreflekskameraer startet i 1987 og økte raskt i takt med den stigende populariteten til digitale speilreflekskameraer på begynnelsen av 2000-tallet og helt frem til i dag med EOS-kamera nummer 80 millioner.

EOS-kameraet ble først lansert som en ny generasjon AF-speilreflekskameraer i mars 1987, og var de første kameraene i verden som var utstyrt med elektronisk fatningssystem som ga fullstendig elektronisk kontroll i hele kameraet, ikke bare objektivet og kamerahuset.

Canon produserer selv alle nøkkelkomponentene som brukes i EOS-serien, noe som betyr at de kan velge den beste sensoren til hver enkelt modell og dermed tilby et førsteklasses produktutvalg. Med denne styrken i bunn har Canon ledet an inn i en ny kameraepoke med lanseringen av en rekke innovative produkter – blant annet kompakte og lette EOS 500 som virkelig utvidet Canons kundebase, og den ikoniske EOS 5D-serien som i år feirer 10-årsjubileum.

Takket være Canons produksjonspraksis og kontinuerlig produktutvikling har selskapet klart å opprettholde sin lederposisjon i verdensmarkedet² for digitale kameraer med utskiftbare objektiver i en 12-årsperiode, fra 2003 til 2014.

Den nye milepælen inntreffer etter at Canons utskiftbare EF-objektiver til EOS-kamerasystemet kunne feire en ny produksjonsmilepæl i juni 2015 da produksjonen passerte 110 millioner utskiftbare EF-objektiver til EOS-kameraer, en verdensrekord² i dette segmentet.

Canon vil fortsette videreutviklingen av selskapets mange bildeteknologier basert på sentrale optiske teknologier, og hele tiden jobbe for å tilby eksepsjonelle og pålitelige objektiver og kameraer som dekker de mange ulike behovene til fotografer – fra nybegynnere til avanserte amatører og profesjonelle – samtidig som vi fører an i teknologiutviklingen og kan tilby nye opplevelser innen foto- og bildeverdenen.

Flere høyoppløselige bilder kan lastes ned fra www.canon.no/press_centre

¹ Blant digitale speilreflekskameraer utstyrt med en 35 mm fullformat bildesensor. Per 16. november 2015, ifølge en undersøkelse utført av Canon
² Basert på en undersøkelse utført av Canon.

Current Feeds