Canons EOS-1-serie feirer 25-årsjubileum

Oslo, 10. juni 2014 – Canon feirer i dag 25-årsjubileum for EOS-1-serien – Canons flaggskipserie av kameraer med utskiftbare objektiver.

EOS-1.jpg EOS-1D X
EOS-1 EOS-1D X

Canons EOS-serie så dagens lys i 1987 med lanseringen av EOS 650, verdens første speilreflekskamera med AF (autofokus) som var utstyrt med et helelektronisk fatningssystem - der funksjoner som AF og blenderjusteringer ble styrt ved hjelp av elektroniske signaler. To år etter lanseringen av det første EOS-kameraet kom Canons første profesjonelle speilreflekskamera, EOS-1, i 1989. Dette er den første modellen i Canons EOS-1-serie, og den var utviklet for å oppfylle de høye kravene til profesjonelle fotografer. EOS-1 kunne skilte med banebrytende teknologier, klasseledende ytelse, nye ergonomiske egenskaper, solid konstruksjon og høy pålitelighet.

Canon har fortsatt satsingen, og har siden den gang videreutviklet toppmodellene i takt med tiden og nye behov blant profesjonelle fotografer. I 1994, da profesjonelle fotografer i stadig større grad satte sin lit til speilreflekskameraenes mulighet for autofokus, lanserte Canon EOS-1N. Sammenlignet med forgjengeren hadde EOS-1N flere fokuspunkter og mer presis fokusberegning ved følgefokus. I 2000 lanserte Canon EOS-1V som hadde en helt ny område-AF med 45 punkter som ga rask følgefokus for opptil 9 bilder i sekundet.

Den digitale æraen gjorde sitt inntog, og i 2001 lanserte Canons sitt første digitale speilreflekskamera i proffsegmentet – EOS-1D, som ble etterfulgt av fullformatkameraet EOS-1Ds i 2002. Canons nåværende toppmodell i proffsegmentet – EOS-1D X – kom på markedet i juni 2012 og er den 13. modellen i EOS-1-rekken¹. EOS-1D X byr på enestående kombinasjon av hastighet, oppløsing og bildekvalitet, og har høstet mange lovord fra profesjonelle fotografer innen en rekke felt – fra fotojournalister og sportsfotografer til reklame- og naturfotografer.

I de 25 årene som har gått siden lanseringen, har den avanserte EOS-1-serien vært synonymt med banebrytende teknologier og klasseledende ytelse. Egenskaper som Canon har videreført til hele kamerasortimentet – fra nybegynnermodeller til proffkameraer. Canon har alltid hatt som mål å utvikle eksepsjonelle kameraer som utvider de kreative opptaksmulighetene og imøtekommer nye og endrede behov hos alle typer fotografer - og det har vi tenkt å fortsette med.

¹ Inkludert EOS-1D C, et digital speilreflekskamera som ble lansert i desember 2012 og har videoopptak i 4K-kvalitet, er det totalt 14 modeller i Canons EOS-1-serie.

Current Feeds