Verdens raskeste digitale speilreflekskamera – i ny utgave EOS 1D Mark III: Den nye standarden

Oslo, 22. februar 2007, I dag setter Canon nye standarder for profesjonell fotografering med lanseringen av EOS 1D MkIII. Med 10 bilder per sekund på 10,1 megapiksel i en maksimal serie på 110 store JPEG-bilder (30 i RAW-format), erstatter EOS 1D MkIII EOS-1D Mark II N som verdens raskeste digitale speilreflekskamera. To DIGIC III-prosessorer driver kameraet med høyhastighets- og høyoppløsningsytelse og introduserer 14-bits bildebehandling i EOS-serien for første gang.

Den nye designen er utviklet fra bunnen av og introduserer en rekke nye funksjoner og forbedringer for EOS-1-serien, Canons flaggskip; deriblant en 3,0-tommers LCD-skjerm med modus for sanntidsvisning, EOS-Integrert Rensesystem, nytt autofokussystem med 19 kryssensorer og eksponeringsmåling for 63 soner. Kameraets CMOS-sensor i APS-H-størrelse (28,1 x 18,7 mm) gjør det mulig med et større ISO-område på 100–3200 som standard. Dette kan utvides til L:50 og H:6400.

"EOS 1D MkIII representerer en fullstendig revurdering av alt Canon har opparbeidet seg av kunnskap i løpet av de siste 20 årene med EOS-utvikling," sier Tsunemasa Ohara, sjef for Camera Development Center i Canon Inc. "Da vi skulle konstruere dette kameraet, startet vi med blanke ark. Hver del av fotograferingsprosessen ble forbedret, og hver designavgjørelse ble evaluert på nytt for at vi skulle oppnå følgende: et kamera som kombinerer kjent EOS-ergonomi med kraftig forbedrede spesifikasjoner. Teknikerne er svært godt fornøyd med resultatet."

Viktige funksjoner

􀂃 APS-H CMOS-sensor med 10,1 megapiksel
􀂃 10 bilder per sekund kontinuerlig fotografering opptil 110 bilder Pressemelding
􀂃 To DIGIC III-prosessorer