Canon lanserer ny 24-tommers 4K-referanseskjerm og to nye 4K-kameraer for profesjonelle og entusiaster

Oslo, 8. april 2015 – Canon presenterer i dag selskapets neste generasjon av opptak-til-visning-løsninger for filmproduksjon i 4K-format. De nye produktene inkluderer DP-V2410, en solid 24-tommers 4K-referanseskjerm, og to nye 4K-videokameraer – EOS C300 Mark II, en ny 4K-modell i Cinema EOS-serien, og XC10, et kompakt, lett 4K video- og stillbildekamera for ambisiøse filmskapere.

DP-V2410
EOS C300 Mark II
XC10

DP-V2410 – 24-tommers 4K-referanseskjerm
Nye DP-V2410 er utviklet for bruk på filmsett og opptakssted både innen tv- og filmproduksjon, og leverer presis og pålitelig visning av 4K-innhold og gir enklere liveopptak med kontroll over kvalitet, fokus og eksponering i tillegg til fargestyring og fargegradering.

DP-V2410 inngår i samme serie som Canons eksisterende 4K-referanseskjerm, DP-V3010, og leverer imponerende 4K-oppløsning på 4 096 x 2 160 med utrolig presis fargegjengivelse. Takket være en ny modus for stort dynamisk omfang gjør skjermen det enkelt å se detaljer i ekstremt høylys og skyggeområder samtidig, noe som gir et mer naturlig og realistisk bilde. DP-V2410 er også optimalisert med støtte for fargerommet DCI-P3 for kinofilm, fargeskalaen ITU-R BT.2020 for kringkasting og ACES Proxy (ACES Ver.1.0). Videre sørger et nytt IPS-panel med RGB LED-bakbelysning for kontrastgrad på 2000:1, mens Canons system for automatisk korrigering av farge og lysstyrke sikrer konsekvent bildekvalitet, farge og luminans over tid.

DP-V2410 er utstyrt med både 3G/HD-SDI- og HDMI-grensesnitt, samt innebygd debayer-behandling, og kan dermed vise 4K RAW-opptak direkte fra kompatible Cinema EOS-kameraer, slik at du slipper å investere i en ekstern enhet. Skjermen har også en funksjon som automatisk sørger for at fargeinnstillingene fra kompatible Canon-kameraer synkroniseres, slik at innstillingsfeil unngås.

En rekke funksjoner gir rask og enkel gjennomgang av innhold på opptaksstedet, inkludert kurveformmonitor (WFM) og vektorskop som støtter 4K og måler fargeinformasjon, lysstyrke og luminans. Skjermen har også flere 1D/3D-LookUp Tables som gir praktisk overvåking, og en lydmåler som gir presise lydopptak.

Elegante DP-V2410 har en solid konstruksjon og er utstyrt med et solid håndtak. Med en vekt på kun 12 kg er den enkel å flytte rundt på opptaksstedet.

DP-V2410 forventes å være tilgjengelig i Europa i fjerde kvartal i 2015.

En ny generasjon med 4K-videoopptak – EOS C300 Mark II og XC10
EOS C300 Mark II er et nytt og meget solid Cinema EOS 4K-videokamera som lar filmskapere og kringkastere ta opp imponerende 4K-video med 15-trinns dynamisk omfang og høy bithastighet til interne CFast 2.0™¹ -kort.

Nye XC10 er et kompakt digitalt videokamera myntet på ambisiøse filmskapere, samt et utmerket B-kamera i profesjonelle produksjoner. Dette allsidige kameraet tar opp både 4K-video med høy bithastighet og stillbilder på 12 megapiksler.

Du finner den fullstendige pressemeldingen for EOS C300 Mark II og XC10 her.

¹ Canon er en autorisert lisensinnehaver av CFast 2.0™ varemerke, som kan være registrert i enkelte land

DP-V2410 - bilder
EOS C300 Mark II - bilder