4K og høyere: Canon lanserer to avanserte 2/3”- objektiver for TV-produksjon

Oslo, 7. september 2015 – Canon lanserer i dag to nye 2/3”- objektiver med 4K-oppløsning - UHD DIGISUPER 86 (UJ86x9.3B) og UHD DIGISUPER 90 (UJ90x9B). Begge modellene leverer eksepsjonell optisk ytelse, og UHD DIGISUPER 86 (UJ86x9.3B) gir faktisk høyere oppløsning enn 4K. Modellene har enestående brennvidde og er ideelle for bruk i TV-produksjonsmiljøer.

UJ86x9.3B.jpgUHD DIGISUPER 86 (UJ86x9.3B)
UJ90x9B.jpgUHD DIGISUPER 90 (UJ90x9B)

Førsteklasses bildeytelse med 4K-oppløsning
UHD DIGISUPER 86 (UJ86x9.3B) og UHD DIGISUPER 90 (UJ90x9B) er en del av Canons stadig voksende 2/3” 4K-objektivserie, og slår dermed følge med den nylanserte modellen CJ12ex4.3B. De nye modellene gir profesjonelle fotografer frihet til å filme direktesendinger eller sportsarrangementer i suveren 4K-kvalitet, og for første gang i Canons serie med 2/3”-objektiver, tilbyr UHD DIGISUPER 86 (UJ86x9.3B) en oppløsning som til og med overstiger 4K.

De nye objektivene sikrer eksepsjonell oppløsning fra bildesentrum og helt ut i kantene, både ved telefoto og vidvinkel, takket være en svært avansert optisk konstruksjon. Økt bruk av fluoritt og UD-glass, kombinert med Canons enestående linsebelegg, gir eksepsjonell kontroll over glans og skinn, og sikrer skarpe bilder med høy kontrastgrad og støtte for et stort antall fargetoner.

Enestående brennvidde og allsidighet
De nye modellene gir suveren fleksibilitet – UHD DIGISUPER 86 (UJ86x9.3B) har 86x zoom, med brennvidde på 9,3 mm – 800 mm, og UHD DIGISUPER 90 (UJ90x9B) går enda lengre, til 90x, med brennvidde på 9 mm – 810 mm. For å sikre operatører mulighet til å filme et bredt spekter av scener, har begge objektivene innebygd 2x ekstender som fordobler telefotoforstørrelsen, samtidig som den suverene 4K-oppløsningen bevares.

4K-scenarier, som live sportsarrangementer, tåler ikke den minste rystelse. Takket være Canons optiske bildestabiliseringsteknologi, leverer UHD DIGISUPER 86 (UJ86x9.3B) og UHD DIGISUPER 90 (UJ90x9B) skarpe, klare resultater med maksimal presisjon, også ved panorering. Dette er viktig for å kunne følge bevegelige objekter på sportsarenaen, samtidig som det kompenserer for tilbakevending. Fotografen kan også holde objektet i fokus, selv i utfordrende situasjoner, som for eksempel ved behov for lang fokusering og kort dybdeskarphet.

Konstruert for høy ytelse
UHD DIGISUPER 86 (UJ86x9.3B) og UHD DIGISUPER 90 (UJ90x9B) har kompakt design og kan i størrelse og vekt sammenlignes med eksisterende HD 2/3”-objektiver, noe som gjør at de lett integreres i ethvert oppsett. Begge objektiver har også 20-pins tilkobling for integrering med virtuelle systemer, og er fullt kompatible med eksisterende Canon-tilbehør for Canons 2/3” HD-objektiver.

UHD DIGISUPER 86 (UJ86x9.3B) - nøkkelfunksjoner:

• Enestående høy oppløsning, 2/3” 4K-objektiv med 86x zoom og 9,3 – 800 mm brennvidde (opptil 1600 mm med 2x innebygd ekstender)
  • Klasseledende ytelse over 4K-oppløsning, helt ut i bildekantene og over hele zoomspekteret, sikrer unik kvalitet
  • Høy kontrastgrad og høy oppløsning ved alle bølgelengder for B-, G- og R-kanaler i 4K-frekvensbånd og høyere frekvensbånd
  • Lignende størrelse og vekt som HD-objektiver sikrer enkel integrering med eksisterende HDTV-oppsett og opptaksforhold
  • Høyere enn 4K-oppløsning også med bildestabilisering montert
  • Full støtte for virtuelle systemer takket være innebygd 16-bits koder
  • Fullt kompatibel med eksisterende Canon HD-objektivtilbehør

UHD DIGISUPER 90 (UJ90x9B) - nøkkelfunksjoner:

• 2/3” 4K-objektiv med 90x zoom og 9 – 810 mm brennvidde (opptil 1620 mm med innebygd 2x-ekstender)
  • Oppnår suveren 4K-oppløsning fra 2/3” 4K-kameraer, fra midten av bildet og ut i ytterkantene
  • Oppnår 4K-oppløsning også med bildestabilisering montert