Canon har som første leverandør i verden produsert 100 millioner utskiftbare objektiver

Oslo, 30. april 2014 – Canon markerer i dag en milepæl når selskapet nå har produsert 100 millioner utskiftbare objektiver i EF-serien[1]. Canon er den første produsenten i verden som passerer 100 millioner produserte objektiver – en bragd som inntreffer kun drøyt 11 måneder etter at Canon i mai 2013 passerte 90 millioner objektiver.

EF_Lineup_100Million_image.jpg

I løpet av de 27 årene som har gått siden Canon lanserte EF-objektivene og EOS-speilreflekskameraene i mars 1987, har Canon vært en pådriver i bildebransjen og stått bak en rekke nye, innovative teknologier som verdens første ultrasoniske motor (USM), teknologi for bildestabilisering og flerlags diffraktive linseelementer (DO-elementer). Blant senere nyvinninger er Canons EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1.4x som var det første[2] superteleobjektiv i verden med innebygd 1,4x telekonverter.

Canons innholdsrike EF-objektivserie er populær blant både amatører og profesjonelle fotografer over hele verden, og består i dag av mer enn 80 modeller, noe som gjør den til markedets største. Med lanseringen av Canons EF Cinema-objektiver for digital filmproduksjon i januar 2012 og EF-M-objektivene til Canons kompakte systemkamera, EOS M, i september 2012, har EF-serien også etablert seg på nye områder.

Populariteten til Canons EF-serie ble nylig bekreftet da Canon for ellevte år på rad[3] har den største markedsandelen for utskiftbare objektiver til digitale kameraer[4]. Og i februar 2014 passerte Canon en annen produksjonsmilepæl da selskapets samlede produksjon av film- og digitalkameraer i EOS-serien passerte 70 millioner enheter.

Hos Canon jobber vi hele tiden med å videreutvikle våre mange bildeteknologier basert på vår omfattende optikkekspertise. Målet er alltid å produsere pålitelige objektiver og kameraer i førsteklasses kvalitet som inspirerer alle som driver med foto og film, og tilby et utvalg som dekker behovet til alle typer fotografer – fra nybegynnere til avanserte amatører og profesjonelle fotografer.

[1]22. april 2014
[2]Blant utskiftbare objektiver for speilreflekskameraer