Canon markedsledende på utskiftbare objektiver i det digitale kameramarkedet, for tolvte år på rad

Oslo, 26 mars 2015 – Canon kunngjør i dag at selskapet feirer tolv år som global markedsleder når det gjelder salg av utskiftbare objektiver til digitale kameraer¹.

EOS 7D Mark II.jpg
EOS 7D Mark II

Det hele startet i 2003², i en tid da digitale speilreflekskameraer fremdeles var i sin spede begynnelse, og sammenfalt med lanseringen av Canons banebrytende EOS 300D. Med sin kompakte, lette design og konkurransedyktige pris var EOS 300D virkelig en stor nyskaping som dannet grunnlaget for Canons vekst i markedet for digitale speilreflekskameraer. Siden den gang har Canon fortsatt utviklingen og nytenkingen, og lansert en rekke produkter som har definert bransjen, som EOS-1D-serien for profesjonelle fotografer og EOS 5D-serien som takket være fullformatsensor med videoopptaksfunksjon banet vei for videoopptak på digitale speilreflekskameraer.

I senere tid finner vi EOS 7D Mark II som ble lansert i oktober 2014, og er retter seg mot avanserte amatører – et kamera som har høstet lovord for raske serieopptak med 10 bilder i sekundet og førsteklasses autofokus. EOS-serien ble ytterligere styrket i februar i år da fem nye kameramodeller så dagens lys. Det nye utvalget omfatter EOS 5DS og 5DS R som har markedets høyeste pikselantall for digitale speilreflekskameraer³ med 35mm fullformatsensor, EOS 760D og EOS 750D som er to digitale speilrefleksmodeller rettet mot nybegynnere, og EOS M3 som er et digitalt kompakt systemkamera som leverer suveren ytelse til entusiastiske fotografer.

I tillegg har Canon nylig⁴ feiret en imponerende milepæl da selskapet passerte 100 millioner produserte utskiftbare EF-objektiver til EOS-kameraene. Canons omfattende utvalg av EF-objektiver, som i dag utgjør hele 97 modeller⁵, gir EOS-brukere tilgang til et bredt spekter av fotomuligheter, som lar dem utforske og fange verden rundt seg på mange forskjellige måter – med flott resultat.

Fra EOS 300D helt opp til EOS 7D Mark II og nyhetene i 2015, er det Canons imponerende kamerautvalg og kontinuerlige satsing på utvikling som er årsaken til at Canon har ligget foran konkurrentene de siste 12 årene – noe som bekrefter Canons posisjon som en toneangivende og bransjeledende aktør med fokus på kundenes behov.

¹ digitale speilreflekskameraer og kompakte systemkameraer
² Basert på undersøkelse utført av Canon
³ Per 6. februar 2015 og undersøkelser utført av Canon