Canon passerer 30 millioner EOS-kameraer

EOS-1D Mark III Oslo, 8. januar 2008: Canon har nådd en imponerende milepæl når antall solgte filmbaserte og digitale EOS-speilreflekskameraer passerer 30 millioner. Bare i løpet av de fire siste årene er det solgt over 10 millioner digitale EOS-kameraer, noe som virkelig bekrefter EOS' enorme popularitet.

Siden lanseringen av EOS D30 i 2000, har Canon hatt en klar ledelse som verdens mest populære digitale speilreflekskameraprodusent. Det var lanseringen av EOS 300D i mai
2003 som virkelig introduserte digital speilrefleksfotografering på massemarkedet. Med
en pris på under 1 000 euro tok kameraet hele bransjen på sengen og utløste et salgsskred da en ny generasjon forbrukere oppdaget gleden ved å fotografere med utskiftbare objektiver.

I dag kan Canon glede seg over en andel på 46 % av det digitale speilrefleksmarkedet.
EOS 400D er det mestselgende forbrukerkameraet, mens kameraene og EF-objektivene i den profesjonelle EOS-1-serien er førstevalget blant et overveiende flertall av verdens profesjonelle nyhets- og sportsfotografer.

Milepælen på 30 millioner solgte enheter faller sammen med Canons 70-årsjubileum
og 20-årsjubileet for EOS, som så dagens lys med EOS 650 i mars 1987. EOS står for
"Electro Optical System", men det er også navnet på morgenrødens gudinne i gresk mytologi. EOS-serien markerte da også starten på en imponerende serie innovative teknologier som revolusjonerte kameraindustrien.

Gjennom kontinuerlig investering i forskning og utvikling, og ved å lytte til våre brukere, vil Canon fortsette å tilby fotografer de beste verktøyene på markedet og bidra med nye fotoinnovasjoner i fremtiden.

Last ned hele pressemeldingen [PDF, 732 KB]
spacer
					image