Canons EF-objektiv nummer 40 millioner

Canons EF-objektiv nummer 40 millioner Oslo, 25. april 2008 – En ny milepæl er nådd i den digitale speilrefleksfotograferingens historie; Produksjonen av EF-objektiver som begynte i 1987 med EOS-systemet, har nådd utrolige 40 millioner.
En fjerdedel av disse er faktisk produsert i løpet av de siste to og et halvt årene. Med 67 modeller er EF-serien verdens mest omfattende serie digitale speilrefleksobjektiver.

- Produksjonen av EF-objektiv nummer 40 millioner er et godt bevis på den digitale speilrefleksteknologiens enorme popularitet, sier Lene Finstad, marketingdirektør i Canon Consumer Imaging, Norge.

- Med et økende antall forbrukerorienterte, digitale speilreflekskameraer på markedet – inkludert Canons markedsledende EOS 400D og det nye EOS 450D – har digitale speilreflekskameraer beveget seg ut av det profesjonelle domenet og blitt et reelt alternativ for vanlige forbrukere.

- Vi gleder oss over at fotografer på alle nivåer har tillit til EF-objektivene, og vi arbeider kontinuerlig med å produsere bransjens mest omfattende, avanserte objektivserie, legger hun til.

Canons omfattende serie med EF-objektiver nyter godt av lang historie med fremtidsrettet design. I 1987 bidro de første EF-objektivene til å omdefinere speilrefleksteknologien med sine helelektroniske objektivfatninger med stor diameter og drivermotor i selve objektivet. Siden den gang har Canon lansert markedets første objektiv med ultrasonisk motor, the EF 300mm f/2.8L USM (1987), verdens raskeste blenderåpning på et utskiftbart objektiv, EF 50mm f/1.0L USM (1989), og verdens første objektiv med bildestabilisator som kompenserer for kamerarystelser, EF 75-300mm f/4-5,6 IS USM (1995).

I 2008 lanseres to nye modeller i EF-serien: EF 800mm f/5.6L IS USM, verdens lengste bildestabiliserte telelinse, og EF 200mm f/2L IS USM, en annen telelinse med stor diameter. De innlemmes i serien som nå har totalt 67 ulike objektiver – fra supervidvinkel til supertelefoto modeller, som omfatter standard zoom og telezoomobjektiver, objektiver med rask blenderåpning, makroobjektiver og "TS-E objektivet", utstyrt med tilt og shift-funksjon.

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjons-miljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv

Presserom

Last ned