Norske fotballtilhengere velger fotball over sex

Norske fotballtilhengere velger fotball over sex Oslo, 20. mai 2008 – En paneuropeisk undersøkelse utført på vegne av Canon, plasserer nordmenn på andreplass på listen over land i Europa med de mest lidenskapelige fotballtilhengerne.

90% av de spurte mener det er viktigere å støtte det lokale fotballaget enn landslaget. Noe av grunnen til dette er nærheten til lokallaget, men også til supporterklubben og de andre tilhengerne. 62% syns at å være sammen med andre fans på kamp er minst like viktig som selve kampen.

68% av de spurte ser på fotball som en egen religion, og 58% mener at å være fotballtilhenger er det samme som å være i et kjærlighetsforhold. Dette er kanskje noe av grunnen til 67% av nordmenn foretrekker en god fotballkamp fremfor sex.

Undersøkelsen viser at norske fotballtilhengere er en følelsesladet gruppe, og 66% av nordmenn innrømmer at de gråter på kamp. Portugisiske, belgiske, tyske og britiske tilhengere er de som mest sannsynlig feller en tåre på fotballkamp. Blant disse innrømmer ¾ at de ofte tyr til tårer. De mest lidenskapelige tilhengerne finner vi i Sverige. Her innrømmer 88% at de klemmer eller kysser fremmede på kamp, og i denne settingen føler de det er komfortabelt å la følelsene få fritt utløp. Blant nordmenn var dette tallet på 78%.

Franske supportere er de mest reserverte tilhengerne til tross for at landslaget deres har gått til topps både i VM og EM i løpet av de 10 siste årene. Bare 60% tilstår at de klemmer fremmede når følelsene tar overhånd på kamp. De som er aller mest reserverte på dette punktet, er portugiserne - her var tallet nede i 43%. 95% av europeere roper når de ser fotball, og 60% sier at de drømmer om den perfekte kampen.

Over 40% av nordmenn følger et bestemt ritual eller rutine før og etter kamp. Videre viser resultatene at så mange som 80% mener at tilstedeværelsen deres har en direkte innvirking på hvordan kampen utarter seg.

Canon er en av hovedsponsorene under EM i fotball i sommer, og selskapet står bak undersøkelsen som ble utført av The Social Issues Research Centre (SIRC). Undersøkelsen så nærmere på følelsene og oppførselen til fotballtilhengere i Europa. Over 2000 tok del i undersøkelsen og dette er en av de mest grundige og omfattende analysene som har blitt gjennomført innen Europeisk fotball de siste årene. Undersøkelsen legger vekt på det positive som følger med en supporterrolle, og resultatene viser at fotball fører folk sammen, uavhengig av bakgrunn, og sosial plassering.

- Det er fint å se at de sterke fotballtradisjonene våre på lokalt plan blir gjenspeilet på en så overbevisende måte i undersøkelsen. Til tross for at vi nordmenn i mange sammenhenger blir sett på som reserverte, er det tydelig at vi har mer lidenskap å by på enn man skulle tro, sier Tanja C. Østerberg, Informasjonsdirektør i Canon Norge.

Les mer om undersøkelsen på: www.sirc.org/football/football_passions.shtml

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjons-miljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv

Presserom

Last ned