Canon sponser multimedieutstillingen ''The places we live''

Canon sponser Magnum-fotograf Jonas Bendiksens unike multimedieutstilling Oslo, 21. mai 2008 – Canon bidrar til at fotografer over hele verden utvikler og virkeliggjør sine fotografiske visjoner. Magnum-fotograf Jonas Bendiksens unike multimedieutstilling ''The places we live'', er sponset av Canon, og utforsker hva det vil si å leve i en by i det 21. århundret.
Image © Jonas Bendiksen / Magnum Photos

På utstillingen ”The places we live” besøker man virtuelt 20 hjem i 4 av verdens fattigste slumområder; Kibera i Nairobi, Dharavi i Mumbai, Barrios i Caracas og Kamponger i Jakarta. Fire utvalgte hjem blir viet ekstra oppmerksomhet ved at Canon-projektorer viser hver av de fire veggene i hver families 1-roms bolig på hver sin vegg i et isolert rom. Dette gir et inntrykk av at man står i selve huset med familien. I tillegg til den visuelle opplevelsen spilles lydopptak som understreker beboernes dagligliv, rutiner, gleder, sorger, håp og frykt.

Samarbeidet med Canon gjør at Bendiksen har tilgang på produkter som gjør det mulig å sette i gang et så ambisiøst prosjekt. Bildene i utstillingen er tatt med et 12,8 megapiksler Canon EOS-5D, og projekteres ved hjelp av 16 Canon XEED SX7-projektorer.

Utstillingen styrker det solide omdømmet Jonas Bendiksen har opparbeidet seg de siste årene. Bendiksen er den første norske fotografen som er tatt inn i stallen til det prestisjetunge fotobyrået Magnum. Bendiksen elsker å arbeide med historiene som overses i kappløpet om de daglige overskriftene, noe han kaller for ”journalistikkens foreldreløse”. Ofte er det slik at de mest givende og overbevisende bildene ligger gjemt i de skjulte, fordekte historiene som flyr forbi like under radaren, sier Bendiksen.

- Det å ha en så dyktig fotograf som Jonas Bendiksen om bord i Canon-teamet er fantastisk morsomt. Det er rørende å se hvor dramatisk, troverdig og ikke minst levende han har skildret livene til disse familiene, og det er en ære for Canon å kunne ta del i denne utstillingen, sier Lene Finstad, Marketing Director for Canon Consumer Imaging (CCI) Norge.

Utstillingen åpner på Nobels Fredssenter i Oslo 6. juni 2008, og skal så videre på verdensturne gjennom nettverket til det prestisjetunge fotobyrået Magnum.

Magnum er et av de mest berømte og respekterte fotobyråene i verden. Det ble grunnlagt som et kunstnerisk kooperativ i 1947, og representerer noen av de mest anerkjente fotojournalistene de siste 60 årene. Medlemskap i Magnum regnes som en solid anerkjennelse for en fotograf. Du finner mer informasjon på www.magnumphotos.com

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjons-miljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv

Presserom

Last ned