Canon = verdifull merkevare

verdifull merkevare Oslo, 9. desember 2008 – Canon beholder sin sterke 36. plass i Business Weeks årlige rangering av de 100 sterkeste merkenavnene i verden. Merkevaren Canon har steget 3% i verdi fra i fjor, og er nå verdt ca $11 milliarder – eller 97 milliarder NOK.

Selskapets miljøengasjement og Canons gode resultater til tross for vanskelige økonomiske tider var grunner til den høye plasseringen.

- Canon er et meget verdifullt merkenavn og resultatet understreker vår posisjon i markedet. Vi leverer fantastiske bildeløsninger til våre kunder. Kundefokus og innovasjon er utgangspunktet og hjertet i alt vi gjør. Det er veldig hyggelig å bli anerkjent som en av verdens ledende merkevarer nok en gang, sier Tor Hjelle, markedsdirektør i Canon Norge.

Listen rangerer selskapene etter hvilken verdi de har. Denne verdien regnes ut ved å kalkulere hvilken prosent av omsetning som blir generert på grunn av navnet alene. I tillegg ser de på risikoprofilen, som består av forventet inntjening basert på markedsposisjon, stabilitet og global rekkevidde.

For å delta i kåringen, må bedriften tjene minst to tredjedeler av omsetningen utenfor hjemlandet sitt. I tillegg må merket være lett gjenkjennelig blant grupper av mennesker som ikke er faste brukere. Selskapets markedstall må også være tilgjengelig for publikum.

Canon beholder sin plass som nummer 36 av 100 selskap som ble rangert i kåringen.

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjons-miljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv

Presserom

Last ned