Trendy å filme med digitale speilreflekskameraer

tobias linden Oslo, 14.april 2009: Fry-regissøren Tobias Lindén benytter Canon EOS 5D Mark II i sine reklamefilmer. Det svenske reklamebyrået Fry Communications valgte å bruke det digitale systemkameraet EOS 5D Mark II da de filmet sine nye reklamefilmer for 3M

Canons flaggskip 5D Mark II er det første speilreflekskameraet som kan filme i full HD og stillbildeoptikken gir større innstillingsmuligheter med blant annet eksponering og blendere.

- Vi ville teste den nye teknikken og de mulighetene som stillbildeoptikken gir blant annet i form av lyssterk optikk og større dybdeskarphet, sier Tobias Lindén, regissør og fotograf på Fry Communications. Tradisjonelle filmkameraer er ikke like lyssterke og filmer gjerne i HDV, ett slags mellomsteg til HD.

En ny trend
Tobias Lindén sier at han definitivt kommer til å fortsette å bruke Canon EOS 5D Mark II til å filme med i framtiden: -Vi kommer absolutt å bruke det igjen! Både vi og kunden er fornøyde med resultatet og kvaliteten, sier han. Jeg tror det er en trend vi kommer å se mer av, siden man blir såpass mobil med den kompakte og lette utrustningen - og med like bra kvalitet, om ikke bedre.

Overlegen optikk
Begge reklamefilmene ble filmet i Marokko under ekstreme værforhold. Her hadde de god nytte av Canons digitale systemkamera fordi det gir større kontroll over dybdeskarphet enn det et tradisjonelt filmkamera gir. Tobias Lindén forklarer:  - Canon EOS 5D Mark II er en veldig lett og kompakt utrustning som er lett håndterlig i tøffe miljøer. Det er mye teknikk og programvare i en sånn liten sak, sier han. Takket være den blev vi veldig mobile og smidige, dessuten er den billigere enn vanlige filmkameraer, avslutter Tobias Lindén.

Reklamefilmene er produsert for det globale markedet, med særlig fokus på USA. Begge filmene finnes på web, men kommer å bli vist på amerikansk tv. Siden amerikansk tv vises i 30p, samme format som EOS 5D filmer i, krevdes ingen konvertering til det nye mediet. Se filmene her: www.fry.se

- Canon EOS 5D Mark II har forandret og revolusjonert kameramarkedet i og med at den både kan filme og ta stillbilder i så pass høy kvalitet, sier Magnus Nilsson, nordisk kommunikasjonsdirektør i Canon Consumer Imaging. Fry er et tydelig eksempel på det med den kreative bruken av kameraet i deres reklamefilminnspillinger, avslutter Nilsson.

Dette utstyret ble benyttet ved innspilling:

• Canon EOS 5D Mark II
  • Canon EF 85/1.2L II USM
  • Canon EF 24-70 F2.8 L II USM
  • Canon EF 70200 F2.8 L II USM
  • Canon EF 50/1.2 L

Om Fry Communications
Fry Communications er et kommunikasjonsbyrå for audiovisuell merkevarekommunikasjon.
Fry produserer audio- og videoløsninger med sterk strategisk forankring både for B2B og B2C markedet. Byrået har egne produksjonsanlegg i Stockholm, på Gotland samt utvalgte locations i Marokko og Mauwi. www.fry.se

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjons-miljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv

Presserom

Last ned