FNs miljøprogram UNEP lanserer internasjonal fotokonkurranse for fjerde gang

UNEP - Focus on Your World Oslo 1. juli, 2004 - Konkurransen er sponset av Canon Inc og gjelder for både profesjonelle fotografer og amatører. Alle oppfordres til å bli med i verdens største fotokonkurranse under temaet "Celebrate Diversity". Fotografene blir bedt om å vise håp, glede, sinne og bekymring for livet på jorden gjennom sine bilder.

En gullpremie på $20.000 vil bli tilkjent vinneren av den generelle klassen, som er åpen for deltakere fra 25 år og eldre. I tillegg blir det delt ut sølv- og bronsepremier. Det er separate klasser og kontantpremier for "Unge – 14-25 år" og "Barn –14 år og yngre". Vinnerne vil bli stilt ut på verdensutstillingen i Aichi i Japan fra 25 mars til 25 september 2005 og være med i en omreisende utstilling.

Både digitale og analoge bilder mottas, i farger eller i sorthvitt, og alle bidrag vurderes uavhengig av teknologi.

Konkurransen varer frem til 24. oktober 2004 og er åpen for alle nasjonaliteter og aldre. Alle detaljer om konkurransens regler og vedtekter, informasjon om hvordan man sender inn både papir- og elektroniske bilder samt søknadsskjema, finnes på:
www.unep-photo.com

- De tidligere tre konkurransene har vært meget vellykkede, skapt stor interesse hos fotografer og gjort publikum oppmerksom på miljøsaker verden over. Vi er igjen utrolig takknemlig overfor Canon for deres sponsing, og overfor de bedrifter og organisasjoner som ønsker å fremme denne viktige begivenheten, sier Klaus Toepfer, Executive Director i UNEP.

- Vår bedriftsfilosofi er kyosei, som betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode. I henhold til denne filosofien tror vi at vi oppnår levedyktig utvikling gjennom harmonisk sameksistens med naturen og miljøet. Jeg håper at fotografene som deltar i denne konkurransen, gjennom bildene de tar, vil kunne dele kyosei-filosofien med resten av verden, sier Fujio Mitarai, president og CEO i Canon Inc.

- For å sette planeten Jorden, dens folk, vårt villmarksliv og økosystemene tilbake i god stand, kreves sunn naturvitenskap, beskatning og fremdrift, mener Toepfer. Men det krever også en frigjøring av det menneskelig sinn med dets evne til medlidenhet, rettferdighet og respekt. Bilder har, siden primitive tider, vært kilde til inspirasjon og kontemplasjon, og i stand til å åpenbare både glede og tragedie på vårt sted i verden, legger han til.

- Jeg håper at bildene som kommer inn til den fjerde konkurransen, som fra tidligere konkurranser, vil hjelpe oss å katalysere de politiske og sosiale endringene vi trenger for å nå våre mål på områder som vann og hygiene, villmarksliv, forbruk og fattigdom. Jeg håper de også vil glede og lyse opp, samtidig som de gjør vårt globale publikum oppmerksom på nye navn og en ny generasjon med talentfulle fotografer, sier han.

JAL (Japan Airlines), TIME Magazine, National Geographic Society og Earth Report/Television Trust for the Environment støtter også konkurransen.
Den fjerde konkurransen har, som de tidligere, sikret seg full støtte fra FN-familien gjennom United Nations Department of Public Information og mer enn 20 byråer som er medlemmer av United Nations Communications Group.

Mer om UNEP og fotokonkurransen finner du her

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjons-miljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca. 1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv

Presserom

Last ned