Canon feirer produksjonen av 10 000 digitale radiografisystemer

Oslo, 8. september 2009 - Canon har nådd en milepel i produksjon av medisinsk utstyr siden produksjonen av CXDI digitale radiografisystemer passerte 10 000 enheter. Prestasjonen som ble nådd i løpet av ti år og ni måneder, begynte med lanseringen av CXDI-11 i desember 1998.

Canon begynte forskning på og utvikling av røntgenavbildningssensorer i 1993 og det førte til introduksjon av verdens første digitale radiografisystem, CXDI-11 i 1998. Systemet var utstyrt med Canons egen LANMIT (Large Area New MIS Sensor and TFT) flatskjermdetektor. I tillegg til å ha avbilding på skjermen i 3 sekunder etter eksponering, tillot også CXDI-11 overføring av undersøkelser og lagring av bilder via sykehusets intranett. Systemet skapte oppsikt i industrien, og hadde en rekke banebrytende funksjoner som ikke fantes i eksisterende radiografisystemer.

Canon fortsatte å bygge et omfattende DR-system. De introduserte Bucky-type CXDI-22 i september 2000. I 2001 lanserte de verdens første bærbare DR-system. I 2001 fulgte CXDI-50G. Canon lanserte CXDI-40C i 2003. Systemet var utstyrt med en cesiumiodid (CsI) scintillator som ga høy sensitivitet og reduserte røntgeneksponeringen for pasienten.

Canons CXDI-serie av DR-systemer har blitt rost av helsemyndigheter og forskningsinstitusjoner for sine raske visningsmuligheter, bildekvalitet og pålitelighet. Systemet har blitt installert i utallige institusjoner innen medisin og helsevesen over hele verden. I 2005 mottok firmaet Japans prestisjefylte Imperial Invention Prize, den høyeste utmerkelsen fra National Commendation for Invention.

I tillegg har CXDI-50G og andre kompakte og bærbare Canon DR-systemer vist seg uvurderlig på områder som hjemmesykepleie og ambulansetjeneste. CXDI-50G ble brukt etter jordskjelvet i Sichuanprovinsen i Kina i 2008, i forbindelse med undersøkelsen av en overlevende som ble reddet etter å ha vært begravd under ruinene i 139 timer. Disse kompakte systemene har også bidratt til et utvidet område av undersøkelser for digital radiografi.

Det har også åpnet for undersøkelser av områder utenfor konvensjonell medisin, inkludert undersøkelse av dyr, og inspeksjon av gjenstander på arkeologiske utgravingssteder.

Canon arbeider nå med utviklingen av et nytt, bærbart DR-system for fluoroskopi-markedet. Det nye systemet har en flatskjerm som både viser dynamiske bilder og tar statiske røntgenbilder.

Canon har som hensikt å øke sine markedsandeler ved å maksimere ytelsen av DR-systemer som kombinerer dynamisk bildevising og statisk bildetaking. Canon ønsker å bidra til bedre diagnostisering, nøyaktighet og mer effektive undersøkelsesprosedyrer med filmløse røntgenprosedyrer.

Veien til 10 000 DR-systemer
1993:
- Starten for forskning- og utviklingsinnsats for røntgenavbildende sensorer.

1998:
- Introduksjonen av CXDI-11, verdens første digitale radiografisystem.
- Det første Canon DR-systemet installeres ved et sykehus i Dortmund, Tyskland.

1999:
- CXDI-11 anerkjennes i Japan med en pris for god design i kategorien produkter til sosial bruk.

2000:
- Introduksjonen av CXDI-22 DR Bucky-sensorsystemet.

2001:
- Introduksjonen av CXDI-31, verdens første kompakte, bærbare DR-system.

2003:
- Introduksjonen av bærbare CXDI-50G.
- Introduksjonen av det høysensitive generalsystemet CXDI-40C.

2005:
- CXDI-50G får IDEA (Industrial Design Excellence Awards) sølvmedalje i kategorien Medical & Scientific Equipment.
- Canons sensor for digital røntgenavbilding belønnes med Imperial Invention Prize i Japan, den høyeste utmerkelsen fra National Commendation for Invention.

2008:
- Canon støtter behandlingen av ofre etter jordskjelvet i Sichuan i Kina med donasjonen av et CXDI-50G DR-system til Mianyang City Central Hospital.
- Introduksjonen av det kompakte, bærbare CXDI-60G.
Canon lanserer planer om å komme inn på markedet for medisinsk fluoroskopiutstyr.

2009:
- Introduksjonen av de bærbare CXDI-55G/55C DR-systemene, med en tykkelse på 15 mm og vekt på 3,4 kg.
- Introduksjonen av den kompakte, høysensitive CXDI-60C

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjonsmiljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca.1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Last ned pressemeldingen (PDF, 120 kB) [PDF, 119 KB]

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv

Presserom