Canon CX-1 bedrer hastighet og yteevne for netthinneundersøkelser

Oslo, 9. september 2009 - Canon lanserer nye CX-1, en verdensnyhet innen netthinneavbildningsteknologi. Produktet vises første gang på årets ESCRS Congress.

Canons CX-1 er et kompakt og bærbart hybrid netthinnekamera. Produktet kombinerer både Mydriatic- og non-Mydriatic-moduser, og skifter mellom disse to med et enkelt tastetrykk. Kameraet kan undersøke mer enn en sykdom, og man sparer dermed penger på utstyr. Man kan for eksempel bruke kameraet til å se etter AMD (Aldersrelatert degenerering av øyets gule flekk), grønn stær og diabetisk retinopati. Dette sparer tid og fjerner pasientens behov for nye avtaler.

Netthinnesykdommer kan ha ødeleggende konsekvenser, og tidlig diagnostisering er avgjørende. Til forskjell fra andre netthinnekameraer, som er tilgjengelige på markedet er CX-1 nyttig for å oppdage tidlige tegn på AMD uten behov for øyedråper. Dette er på grunn av kameraets mulighet for å ta FAF (Fundus Autofluorescence)-bilder i Non-Mydriatic-modus. Inntil nå var FAF kun mulig i Mydriatic kameramodus. Å bestemme autofluorescens for netthinnen er en viktig indikasjon på netthinnens helsetilstand. Bruk av Non Mydriatic-modus sparer ikke bare tid og resurser, den gjør også diagnostiseringen mye mer komfortabel for pasienten.

Canons egen EOS-kamerateknologi, med sin anerkjente avbildingskapabilitet, overføres utelukkende for medisinsk bruk i CX-1. Dette gir optimal netthinneavbilding med et kompakt og praktisk system. Dette ene produktet håndterer med enkelthet fem forskjellige foto-moduser.

- I tillegg til å representere medisinsk innovasjon, er produktet også kompakt og smidig i utformingen. Kameraet er et resultat av flere år med forskning på teknologibehovene ved øyeundersøkelser. Canon utvikler fortløpende sin avbildingsteknologi for å ligge i forkant av de medisinske behovene, sier Yoshiyuki Masuko, Senior Director, Medical Systems Division, Canon Europa N.V. Den avanserte avbildingsteknologien brukes for å gi nøyaktig diagnose. Dens multifunksjonelle design gjør diagnostiseringen så komfortabel som mulig for dem, avslutter Masuko.

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjonsmiljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca.1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Last ned pressemeldingen (PDF, 109 kB) [PDF, 109 KB]

Finner du ikke det du leter etter? Søk i vårt   Nyhetsarkiv

Presserom