Ny spennende forskning fra WWF og Canon

Polar bears (c) Angela Plumb Oslo, 27. august 2010: Canon og WWF presenterer i dag spennende funn fra deres felles Polar Bear Tracker-prosjekt som ble startet i 2007. Prosjektet innebærer at flere isbjørner enn noensinne merkes og spores via satellitt, slik at forskere samler inn verdifull informasjon som hjelper til å beskytte isbjørnene.

Ved å merke og følge bjørnene har man gjort interessante funn om isbjørnungenes atferd – de er nemlig observert sittende på morens rygg mens hun svømmer. Forskerne tolker atferden slik:

• På grunn av issmelting i sommerhalvåret, må isbjørnene nå svømme lengre. Data fra merkede bjørner viser at dette er et relativt nytt fenomen.
  • Dette er farlig for bjørner som er i dårlig forfatning eller som er avskåret på grunn av dårlig vær.
  • For isbjørnunger kan det å fraktes over disse avstandene på morens rygg få store konsekvenser for deres evne til å overleve i områder med spredte isflak – som er deres primære tilholdssted i perioden med seljakt.
  • Isbjørnungenes fettlag er ikke tykt nok til å beskytte dem mot kraftig nedkjøling ved svømming i isvann over lengre tid. Men når de sitter på morens rygg, er underkroppen i direkte kontakt med morens pels, mens en betydelig del av kroppen vil være over vannflaten, og dermed reduseres varmetapet.

– Dette er interessante funn, sier Geoff York, isbjørnekspert i WWF. – Ettersom den arktiske isen fortsetter å smelte, er det sannsynlig at isbjørnene vil måtte svømme over lengre avstander. Data fra merkede bjørner nær Alaska har vist svømmeturer på 500 – 600 km de siste fire årene. Hvis også isbjørnungene må bevege seg over så lange avstander, er det viktig for dem å redusere varmetapet maksimalt. Denne atferden og alt annet som kan hjelpe dem å overleve under vanskelige forhold, er gode nyheter!
Funnene kommer samtidig med at Canon markerer 12 år som bevaringspartner med WWF.

– Vi er stolte av vårt lange samarbeid med WWF, sier Jeanette Solheim, Corporate PR Executive i Canon Norge. Polar Bear Tracker-prosjektet bidrar til å øke vår bevissthet om hvilke utfordringer klimaendringene medfører, og dette engasjerer dessuten et bredt publikum, både barn, foreldre og lærere. Det er et viktig prosjekt som også stemmer godt overens med Canons filosofi; Kyosei – som betyr å leve og arbeide sammen for vårt felles beste, avslutter Solheim.
Les mer om WWF-Canon Polar Bear Tracker-programmet her: http://wwf.panda.org/what_we_do/where_we_work/arctic/area/species/polarbear/polar_bear/

Downloads:

Download full press release [PDF, 79 KB]

Finner du ikke det du leter etter? Prøv vårt nyhetsarkiv for eldre produktbilder.