Canon feirer 80-årsjubileet for Kwanon – selskapets første kamera

Oslo, 2. september 2014 – Canon Europa, ledende leverandør av bildeløsninger, kunngjør i dag at morselskapet Canon Inc. markerer at det er 80 år siden Canons første kamera – Kwanon – så dagens lys. Kwanon var Japans første 35mm-kamera med fokalplanlukker og ble produsert som prototype i 1934. Det var et resultat av japanske ingeniørers ønske om å innhente Europa, som var ledende innen kameraproduksjon på den tiden.

Kwanon prototype_Image_Final.jpg Kwanon symbol_Logo_Final.png
Prototypen for Kwanon-kameraet og Kwanon-logoen som var inngravert oppå kamerahuset

Ingeniørene som utviklet kameraet, bestemte seg for å kalle kameraet opp etter Kannon, barmhjertighetens gudinne i buddhismen, i håp om at gudinnen ville dele av sin godhet mens de fulgte drømmen om å produsere verdens beste kamera. Kameraets objektiv fikk navnet Kasyapa som også er hentet fra buddhismen – fra Mahakasyapa, en av Buddhas disipler. I tillegg hadde den øverste delen av kamerahuset en inskripsjon som viste den tusenarmede Kannon.

I 1936, to år etter at Kwanon så dagens lys og etter mye prøving og feiling, ble Hansa Canon¹ lansert. Det var Canons første kommersielle 35mm-kamera med fokalplanlukker, og det markerte starten på selskapets historie som kameraprodusent.

I 1959 lanserte Canon sitt første speilreflekskamera – Canonflex. Det ble etterfulgt av Canonet i 1961, et ekstremt populært kamera med avstandsmåler som tok markedet med storm og solgte ut lagerbeholdningen for en hel uke i løpet av kun to timer. I kjølvannet av disse to suksessene førte Canon an i bransjen med en rekke populære kameramodeller, som F-1 som var et førsteklasses 35mm speilreflekskamera som kom på markedet i 1971, og AE-1 som ble lansert i 1976 og var det første speilreflekskameraet i verden som var ustyrt med en mikrodatamaskin.

Canon utviklet stadig nye teknologier, og i 1987 ble EOS lansert – verdens første speilreflekskamera med AF (autofokus) som var utstyrt med et helelektronisk fatningssystem. I 1995 tok EOS steget inn i den digitale æraen og produktutvalget utvides stadig den dag i dag. I 2012 ble Cinema EOS-systemet lansert – en serie profesjonelle digitale videofilmkameraer og objektiver som er et resultat av mange ulike teknologiske nyvinninger sentrert rundt optiske teknologier. Cinema EOS-systemet har siden lanseringen bidratt til å utvide horisonten for visuelle uttrykk.

Masaya Maeda, Managing Director and Chief Executive, Image Communication Products Operations hos Canon Inc. sier: – I de 80 årene som er gått siden prototypen for Kwanon-kameraet så dagens lys, har Canon jobbet kontinuerlig for å oppfylle selskapets evigvarende ambisjon om å lage verdens beste kameraer. Ved å dra veksler på teknologiene og ekspertisen selskapet har opparbeidet seg i årenes løp, vil Canon fortsatt være en pådriver i utviklingen av foto- og videomarkedet med teknologier og produkter som oppfyller kundenes forventninger.

Flere høyoppløselige bilder kan lastes ned fra www.canon.no/press_centre

¹ Ble realisert gjennom et samarbeid med Nippon Kogaku K.K. (i dag kjent som Nikon Corporation). "Hansa" var varemerket for Omiya Photo Supply, en kamera- og fotogrossist. Det ble inngravert på toppen av kameraet i samsvar med en avtaleforpliktelse.

Kwanon Camera Anniversary - History in Photos factsheet [PDF, 576 KB]
Company and History bilder