Canon viderefører 18 års sponsoravtale med World Press Photo Foundation

Oslo, 19. november 2009 - Canon inngår en ny treårsavtale som sponsor av World Press Photo Foundation, og markerer samtidig 18 år som partner med fokus på fotojournalistisk kvalitet. World Press Photo er en uavhengig organisasjon som ble etablert i 1955. Organisasjonen avholder verdens mest prestisjefylte konkurranse for fotojournalister. Konkurransen tiltrekker seg tusenvis av fotografer, og gir et sjeldent og unikt innblikk i globale temaer og hendelser. Canons brede utvalg av profesjonelle produkter benyttes av fotografer over hele verden som krever solid og pålitelig kvalitetsutstyr.

- Det er veldig hyggelig for Canon å bli assosiert med denne prestisjefylte organisasjonen gjennom 18 år. Bildene som sendes inn til konkurransen har hatt en enorm innflytelse på vår kollektive forståelse av verdensbegivenhetene, sier Trond Langeland, Norden-sjef for Canon Consumer Imaging.

2009-konkurransen omfattet mer enn 5000 profesjonelle fotografer fra 124 land, fordelt på 10 kategorier. Vinnerbildet, som var tatt av den amerikanske fotografen Anthony Suau, ble valgt ut blant mer enn 96 000 bilder. Bildet viser en væpnet politibetjent som gjennomsøker et amerikansk hjem, etter utkastelse på grunn av tvangssalg. Vinneren av World Press Photo 2010 vil bli offentliggjort 12. februar 2010.

- Vi er glade og takknemlige for at Canon viderefører sin 18-årige relasjon med World Press Photo i ytterligere tre år. Spesielt i dagens vanskelige økonomiske situasjon er en slik fornyet tillit til fotobransjens fremtid, og særlig til vår organisasjon, veldig viktig. Vi ser frem til et nært samarbeid – et samarbeid vi i fellesskap skal bringe opp på et høyere nivå i tiden fremover, sier Lillan Baruch, Executive Board Member i World Press Photo.

Canon er et verdensomspennende konsern som i 2008 omsatte for ca. 225 milliarder norske kroner. Selskapet er anerkjent som ledende innovatør og leverandør av kommunikasjonsløsninger innen bilde- og dokumentbehandling for både privatpersoner og bedrifter på verdensbasis.

I Norge er Canon organisert i to selvstendige forretningsområder: Consumer Imaging (bildekommunikasjonsløsninger; foto, video, skrivere, skannere, faks og multifunksjonsprodukter, mm) og Business Solutions (print- og dokumentløsninger til kontor- og produksjonsmiljøer). Konsernet Canon Norge as hadde i 2008 en omsetning på ca.1,5 milliarder norske kroner, og ved utgangen av året var det 332 ansatte. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Downloads:

Last ned pressemeldingen (PDF, 93KB) [PDF, 92 KB]

Finner du ikke det du leter etter? Prøv vårt nyhetsarkiv for eldre produktbilder.