Canon gratulerer vinneren av World Press Photo of the Year

LONDON/OSLO 24. februar 2014 – Canon gratulerer fotografen John Stanmeyer som vinner av utmerkelsen World Press Photo of the Year 2013. Vinnerbildet viser afrikanske gjestearbeidere på stranden ved byen Djibouti ved nattestid, når de holder opp telefonene sine for å fange opp et billig signal fra nabolandet Somalia – en skjør link til slektninger utenlands. Bildet vant dessuten førstepris i kategorien ”Contemporary Issues Singles” og ble tatt for National Geographics.

World Press Photo 2013 winner - John Stanmeyer.JPG
Credit: John Stanmeyer / VII / National Geographic

Konkurransen World Press Photo er verdens mest prestisjefylte konkurranse for fotojournalister og har blitt sponset av Canon siden 1992. Konkurransen er nå inne i sitt 57. år og 5 754 profesjonelle fotografer fra 132 land sendte inn 98 671 bilder. Juryen delte ut priser i ni temakategorier til 53 fotografer fra 25 ulike nasjoner. Som World Press Photo of the Year 2013 ble ett bilde valgt ut.

”Vi er svært stolte over å kunne støtte fotojournalister fra alle verdenshjørner og belønne deres talent når det gjelder å ta fengslende bilder og vise dem til et internasjonalt publikum,” sier Tor Stubberud, markedsdirektør for konsumentprodukter i Canon Norge. ”John Stanmeyers fine vinnerbidrag viser den kraften som ligger i bilder og ufarliggjør et av dagens globale emner på en kunstnerisk og ordentlig måte.”

Stanmeyer tok bildet med Canon EOS 5D Mark III og objektivet EF 35mm f/1.4L USM, blender f/1, eksponering 1/40 sek og ISO 10 000. Canon er blitt identifisert som det foretrukne kameramerke på listen over World Press Photo vinnerne; 58 % av fotografiene for World Press Photo 2014 vinnerne er tatt med Canon produkter, med EOS-1DX, EOS 5D Mark III og EOS 5D Mark II som de mest populære modellene.

I kategorien ”People – Staged Portraits Singles” vant Canons ambassadør Brent Stirton. Stirtons vinnerbilde viser en gruppe blinde albinogutter i innlosjeringsrommet på Vivekananda misjonsskole for blinde i Vest Bengal, India. Canon Explorer Markus Varesvuo tok andre pris i kategorien ”Nature Singles” med bilde av en flokk lomvier (fugler) i Vardø, Norge.

Stanmeyer mottar en pris på 10 000 euro fra World Press Photo under en seremoni i Amsterdam. Canon Europe vil også gi han et profesjonelt digitalt systemkamera og et objektivkit.

De prisvinnende bildene presenteres i en utstilling som vil besøke mer enn 100 steder i over 45 land. Den første utstillingen for 2014 World Press Photo åpnes i Amsterdam 18. april 2014. Bildene i årets utstilling vil skrives ut på Océ Arizona flatbedskrivere.

Mer informasjon om World Press Photo finnes på www.worldpressphoto.org.

Et utvalg av de prisbelønte bildene kan hentes på www.worldpressphoto.org.

Link til prisvinnerne: http://www.worldpressphoto.org/2014-photo-contest/winners-list.

Current Feeds