Canon gratulerer vinneren av World Press Photo of the Year

LONDON/OSLO, 12. februar 2015 – Canon Europa gratulerer fotograf Mads Nissen med utmerkelsen World Press Photo of the Year 2014. Vinnerbildet viser Jon og Alex, et homofilt par, i et intimt øyeblikk i St Petersburg, Russland. Fotografiet er en del av et større prosjekt som heter “Homofobi i Russland” tatt for Scanpix. Nissens bilde fikk også førstepris i kategorien «Contemporary Issues».

WPPH_image_FINAL
Credit: Mads Nissen, Denmark, Scanpix/Panos Pictures

Konkurransen World Press Photo er bredt anerkjent som verdens mest prestisjefylte konkurranse for fotojournalister, og har vært sponset av Canon siden 1992. I sitt 58. år, ble 97 912 bidrag innsendt fra 5 692 profesjonelle fotografer i 131 land. I alt ble det tildelt priser i kategorier under ni temaer, hvorav ett plukkes ut som World Press Photo of the Year 2014.

“Vi er stolte over å ha støttet World Press Photo og fotojournalistiske talenter fra hele verden. Nissens sterke bilde viser et av dagens mest aktuelle tema og forteller sin historie med ekte artisteri.”

Nissen tok vinnerbildet med et Canon EOS 5D Mark III, med blenderåpning 2.2, 1/200 sekunds eksponeringstid og ISO 1600. Nissen vil motta en premie på 10 000 Euro fra World Press Photo ved utdelingen i Amsterdam. I tillegg, vil Canon utstyre ham med et profesjonelt sett med systemkamera og objektiv.

De prisvinnende bildene blir vist frem på en utstilling som vil besøke mer enn 100 byer i over 45 land. Den første 2013 World Press Photo-utstillingen åpner i Amsterdam den 18. april 2015. Bildene som inkluderes i utstillingen vil skrives ut på Canon storformatskrivere og Océ Arizona flatbed skrivere.

Mer informasjon om World Press Photo er tilgjengelig på www.worldpressphoto.org

Til informasjon :

World Press Photo – Pressekit

Et utvalg av vinnerbildene er tilgjengelige for nedlasting fra pressesiden til World Press Photo: www.worldpressphoto.org

Link til listen over vinnere: http://www.worldpressphoto.org/2015-photo-contest/winners-list

Current Feeds