Canon Europa stolt sponsor av WWF og Norsk Polarinstitutts ekspedisjon til Svalbard

LONDON, April 10, 2014 – Canon Europa støtter WWF og Norsk Polarinstitutta (NPI) ekspedisjon til Svalbard som en del av sin rolle som “Conservation Imaging Partner of WWF International”. NPI og WWF-Canon ekspedisjonen har som mål å samle viktig data om Europas vestligste isbjørnbestand.

polar bears.jpg
© Brutus Östling

Forskerne vil i løpet av ekspedisjonen gjøre to spesifikke oppgaver: å plassere halsbånd med satellitter på isbjørnene slik at de kan spores det neste året og å se etter nye hi-områder på Svalbard. Dette vil hjelpe forskere å fange data om hvilken effekt klimaendringene har på isbjørnbestanden og å undersøke om det vil være hi-områder for isbjørnene i fremtiden etter at en rapport nylig slo fast at området kan være totalt fri for sjøis innen 2050¹.

Canon-utstyr blir benyttet for å fange opplevelser, dyrelivet og dokumentere hva de gjør. Den svenske naturfotografen og Canon Ambassadør, Brutus Östling, er med på turen for å fotografere villmarkslivet og for å dokumentere hele ekspedisjonen.

“Canon har et langt partnerskap med WWF, og støtter en rekke viktige arktiske ekspedisjoner som hjelper WWF å dokumentere miljøendringer, ” kommenterer Trond Gjertsen, ansvarlig for sponsorater og events i Canon Norge. “Bildene som tas på Svalbard vil spille en viktig rolle i de undersøkelsene som gjennomføres på ekspedisjonen og bidrar til å promotere det viktige arbeidet WWF gjør. Vi vil skape bedre forståelse for de utfordringene isbjørner møter i en verden som blir stadig mer påvirket av miljøforandringer.”

Nina Jensen, Generalsekretær i WWF-Norge, sier “Canons støtte til disse ekspedisjonene er uvurderlig og vi er svært glade for at vi kan jobbe sammen for å fremheve hvordan de endrede isforholdene påvirker isbjørnbestanden og hvordan de formerer seg videre. Bildene og videoene gir vårt arbeid liv og hjelper oss å sette fokus på disse endringene og til å nå frem til et bredere publikum.”

Canon Europa har vært konservasjonspartner med WWF International siden 1998. Partnerskapet demonstrerer Canon Europas engasjement for en bærekraftig fremtid der mennesker lever i harmoni med naturen. Partnerskapet inkluderer støtte for en rekke initiativer, inkludert støtte til WWF-Canon Global Photo Network og foto-opplæring for WWF ansatte.

Besøk nettsiden for ekspedisjonen for oppdateringer: http://panda.org/svalbard

¹http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/rog.20017/abstract

Current Feeds