Fakta om Canon

Bakgrunnsinformasjon om selskapet

• Canon Inc. ble grunnlagt i 1937. I 1957, 20 år senere, ble Canon Europe etablert.
  • Canon Inc. har omtrent 194 000 medarbeidere globalt. Canon Europe har omtrent 17 000 medarbeidere fordelt på 20 land i EMEA-regionen.
  • Canons samlede nettosalg for Canon Inc. i andre kvartal av regnskapsåret 2014 var på JPY 926,8 milliarder (USD 9,2 milliarder eller EUR 6,7 milliarder).
  • Dollar- og eurobeløpene er bare omregnet fra japanske yen av hensyn til leseren, med vekslingskursene JPY 101 = USD 1 og JPY 138 = EUR 1 for andre kvartal av regnskapsåret 2014, de omtrentlige vekslingskursene på Tokyo-børsen 30. juni 2014.
  • Canon Inc. hadde god lønnsomhet i andre kvartal av regnskapsåret 2014, med en nettoinntekt på JPY 80,8 milliarder (USD 800,5 millioner eller EUR 585 millioner).
  • Canon Europe bidrar med ca. en tredjedel av selskapets globale omsetning, og har kunder i mer enn 116 land og regioner i Europa, Midtøsten og Afrika
  • Canons første europeiske fabrikk, Canon Giessen GmbH, ble etablert i Tyskland i 1972.
  • "Kyosei" er Canons bedriftsfilosofi, og det betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode.

Merkevare

• Canons merkevareløfte er å hjelpe mennesker å realisere bildets makt.
  • Det europeiske slagordet You Can ble lansert i 2002 og er laget for å inspirere og oppmuntre kunder til å erfare bildets makt.
  • Canon kom på 35. plass i Interbrands kåring av de 100 sterkeste globale, grønne merkevarenavnene i 2014
  • Canon har de siste 14 årene blitt kåret til det kameramerket som vekker mest tillit hos forbrukere i Europa av Reader’s Digest.
  • Canon kom på 6. plass da Fortune World kåret de mest beundrede selskapene i 2014 (kategorien datamaskiner)

Bærekraft

Canon fokuserer på bærekraft innen tre viktige områder: miljø, samfunn og forretningsvirksomhet. Canon EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) har sluttet seg til FNs Global Compact (januar 2014), for å vise og formalisere vårt løpende engasjement innen områdene menneskerettigheter, arbeidslivsstandarder, miljø og anti-korrupsjon.

• Forretningsvirksomhet
    • Canon ser etter muligheter til å støtte kundene sine og gjøre at bedriftene deres blir mer effektive, utvikler seg og blir mer vellykkede, samt å redusere innvirkningen deres på miljøet, ved å tilby tjenester og løsninger som oppfyller bedriftenes egne behov
    • Canon sørger for at deres egen virksomhet vokser på en forsvarlig måte som støtter økonomisk vekst i større perspektiv, driver på en rettferdig måte og følger lovverk og standarder
    • Alle ansatte er bundet av Canon-gruppens etiske retningslinjer, som dekker temaer slik som, anti-mobbing, rettferdig konkurranse og bedriftsetikk.
  • Miljø
  • Canon reduserer miljøpåvirkningen til produktene sine fra design til slutten av produktets levetid og i hele vår virksomhet.
  • Canon har oppnådd global ISO 14001-sertifisering, den internasjonale standarden for miljøforvaltningssystemer – 191 anlegg i 25 land i EMEA er sertifisert. Siden 2012 har ikke Canon registrert noen avvik i EMEA-kontrollene
  • Fremgangen mot Canons EMEA miljømål var i 2013 som følger:
    • å redusere EMEA-karbonutslipp med 15 % i forhold til omsetning innen 2020*: -7 % i forhold til 2010
    • å resirkulere 52 % av avfallet på EMEA-kontorer innen 2014*: 50 % oppnådd i 2013
    • å resirkulere 85 % av avfallet fra Canons EMEA-lagre innen 2014*: 83 % oppnådd i 2013
    • å øke andelen av sertifisert og resirkulert papir til 75 % av papirbruk innen 2014*: 86 % oppnådd i 2013
    • å forbedre karboneffektivitet med 2 % mot 2012 nettosalg: mål ikke oppnådd (på grunn av endringer i blandingen av produktkategorier og sendte volum, sammen med påfølgende dragning) sammenlignet med Canons og Océs kombinerte sluttresultat i 2010
  • Canons produkter er svært energieffektive, og mange er kvalifisert for EUs ENERGY STAR®-program
  • Canon startet verdens første program for resirkulering av lasertonerkassetter i 1990. Vi driver resirkuleringsprogram for både laser- og blekkassetter i Europa
  • Canon er en grunnleggende signatar av en frivillig EU-avtale om å forbedre miljøegenskapene til bildebehandlingsutstyr, med forpliktelser om å redusere forbruk av energi og papir samt behandlingsalternativer for forbruksvarer ved slutten av deres levetid. I 2013 vedtok EU-kommisjonen den frivillige avtalen som en ekvivalent til bindende regulering
  • Samfunn
    • Canon mener at en bærekraftig bedrift samhandler med lokalsamfunnene der den driver virksomhet, for å fremme større økonomisk vekst og integrere interessene til samfunnet med hensyn til miljøet. Vi utgjør et positivt bidrag til samfunnet, og deltar sammen med lokalsamfunn og interessenter uansett hvor vi opererer, og vi respekterer våre etiske forpliktelser
    • Canon støtter de ansatte ved å gjøre det tydelig hva som forventes av dem, evaluere deres ytelse og utvikle deres ferdigheter og karrieremuligheter innen selskapet

Teknologi og innovasjon

• Canons bildeutstyr ble skapt ved å integrere forskjellige typer teknologi utviklet av Canon. Det er kjernen i alle Canons produkter i dag:
    • Bildefangst – høy oppløsning og høy bildekvalitet i objektiver, sensorer og bildebehandling
    • Elektrofotografi – elektrofotografiet er hjertet i laserskriverne og kopimaskinene som blir ansett som verdens beste
    • Blekkteknologi – gir mikroskopiske dråper så små som én pikoliter (en trilliondel av en liter), som også gjør produksjon av DNA-brikker mulig
    • Fotolitografi – Canons teknologi for halvledereksponering integrerer det ypperste innen optisk og ultrapresisjons posisjoneringsteknologi
    • Displayer – neste generasjons flatskjermteknologi gir store skjermer og bilder av høy kvalitet med lavt strømforbruk
  • Canon opprettholder sin posisjon som produsent nummer én av digitale speilreflekskameraer
  • Canon fant opp Bubble Jet-metoden for blekkskrivere og introduserte bransjens første kopimaskin med kassett.

Sponsoravtaler

• Canon Europes gjeldende sponsoravtaler omfatter et bredt spekter av sosiale, kulturelle og sportslige områder, som blant annet:
    • Offisiell sponsor av moteuken og -helgen i London, hovedsponsor av moteuken i Milano og nøkkelsponsor av moteuken i Paris
    • Offisiell bildebehandlingspartner til British Fashion Council
    • Offisiell leverandør av bildebehandlingsløsninger til Ryder Cup 2014
    • Hovedpartner til Berlinale Talent Campus
    • Global partner til World Press Photo
    • Visa pour L’Image-festivalen for fotojournalistikk
    • Bedriftssponsor av London symfoniorkester
    • Offisiell partner til IAAF World Athletics Series*
    • ISU World Junior Figure Skating Championships 2013 og ISU World Figure Skating Championships 2013*
    • Canon Pro Golf-serien
    • *CINC-sponsorprogrammer

Forskning og utvikling

• I regnskapsåret 2013 investerte selskapet JPY 306,3 milliarder i FoU, noe som utgjør 8 % av salgsomsetningen
  • I 2013 tok selskapet 3825 patenter* i USA, og er dermed det tredje største selskapet når det gjelder antall patenter.
  • Canon har vært blant topp fem av selskaper i USA som tar flest patenter, 28 år på rad

*Kilde: U.S. Patent and Trademark Office; beregnet ut fra rapportert samlet antall per uke.

Last ned fakta om Canon [PDF, 171 KB]
Fakta om Canon
Bakgrunnsinformasjon om Canon Inc.
Bakgrunnsinformasjon om Canon Europe
Canon-historikk (PDF, 417 kB) [PDF, 417 KB]