Fakta om Canon

Bakgrunnsinformasjon om selskapet

• Canon Inc. ble grunnlagt i 1937. I 1957, 20 år senere, ble Canon Europe etablert.

• Canon Inc. har omtrent 194 000 medarbeidere globalt. Canon Europe har omtrent 17 000 medarbeidere fordelt på 20 land i EMEA-regionen.

• Canons samlede nettosalg for Canon Inc. for regnskapsåret 2013 var på JPY 3731,4 milliarder (USD 35,5 milliarder eller EUR 25,7 milliarder). Dollar- og eurobeløpene er bare omregnet fra japanske yen av hensyn til leseren, med vekslingskursene 105 japanske yen = USD 1 og 145 japanske yen = 1 euro for fjerde kvartal av regnskapsåret 2013, de omtrentlige vekslingskursene på Tokyo-børsen 30. desember 2013

• Canon Inc. forble lønnsomt i regnskapsåret 2013 med en nettoinntekt på JPY 230,5 milliarder (USD 2,2 milliarder eller EUR 1,6 milliarder)

• Canon Europe bidrar med ca. en tredjedel av selskapets globale omsetning, og har kunder i mer enn 116 land og regioner i Europa, Midtøsten og Afrika

• Canons første europeiske fabrikk, Canon Giessen GmbH, ble etablert i Tyskland i 1972

• "Kyosei" er Canons bedriftsfilosofi, og det betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode.

Merke

• Canons merkevareløfte er å hjelpe mennesker å realisere bildets makt.

• Det europeiske slagordet You Can ble lansert i 2002 og er laget for å inspirere og oppmuntre kunder til å erfare bildets makt.

• Canon kom på 35. plass i Interbrands kåring av de 100 sterkeste globale merkevarenavnene i 2013.

• Canon har de siste 13 årene blitt kåret av Reader’s Digest (i Norge: Det Beste) til det kameramerket som vekker mest tillit hos forbrukere i Europa.

• Canon kom på 5. plass da Fortune World kåret de mest beundrede selskapene i 2012 (kategorien datamaskiner)

Bærekraft

Canon fokuserer på bærekraft innen tre viktige områder: miljø, samfunn og forretningsvirksomhet.

• Forretningsvirksomhet

• Vi ser etter muligheter til å støtte kundene våre og gjøre bedriftene deres mer effektive og vellykkede samt redusere innvirkningen deres på miljøet, ved å tilby tjenester og løsninger som oppfyller bedriftenes egne behov

• Vi sørger for at vår virksomhet vokser på en forsvarlig måte som støtter økonomisk vekst i større perspektiv, driver på en rettferdig måte og følger regelverk og standarder

• Miljø

• Canon har oppnådd global ISO 14001-sertifisering, den internasjonale standarden for miljøforvaltningssystemer – 191 anlegg i 25 land i EMEA er sertifisert. I 2012 og 2013 registrerte vi ingen avvik i EMEA-kontrollene

• Vi reduserer innvirkningen på miljøet. Fra å minimere behovet for nye naturressurser fra produktet utformes til slutten av levetiden samt i vår egen virksomhet

• Vi har for første gang satt miljømål for hele EMEA:

• Reduksjon av EMEA-karbonutslipp med 15 % i forhold til omsetning innen 2020 (sammenlignet med Canon og Océ kombinert i 2010)

• Resirkulering av 52 % av avfallet fra EMEA-kontorer innen 2014

• Resirkulering av 85% av avfallet fra Canons EMEA-lagre innen 2014

• 75 % økning i salget av sertifisert papir og resirkulert papir innen 2014

• 2 % forbedring av karboneffektivitet for transport i 2013 sammenlignet med nettosalg for 2012

• Canons produkter er svært energieffektive, og mange er kvalifisert for EUs ENERGY STAR®-program

• Canon startet verdens første program for resirkulering av tonerkassetter i 1990

• Vi lærer opp alle ansatte og underleverandører i miljøbevissthet

• Canon er en grunnleggende signatar av en frivillig EU-avtale om å forbedre miljøegenskapene til bildebehandlingsutstyr, med forpliktelser om å redusere forbruk av energi og papir samt behandlingsalternativer for forbruksvarer ved slutten av deres levetid. I 2013 vedtok EU-kommisjonen den frivillige avtalen som en ekvivalent til bindende regulering
  • Samfunn

• Canon mener at en bærekraftig bedrift samhandler med lokalsamfunnene der den virker, for å fremme større økonomisk vekst og integrere interessene til samfunnet med hensyn til miljøet

• Vi støtter de ansatte ved å gjøre det tydelig hva som forventes av dem, evaluere deres ytelse og utvikle deres ferdigheter og karrieremuligheter innen selskapet

• Vi utgjør et positivt bidrag til samfunnet, og deltar aktivt sammen med lokalsamfunn og interessenter uansett hvor vi opererer, og vi respekterer våre etiske forpliktelser

• Canon har samarbeidet med WWF siden 1998, og støtter arktiske prosjekter ved å bruke bildets makt til å øke bevisstheten rundt miljøproblemer og klimaendringer (du kan se mer informasjon under Merkevaren vår – Sponsorprogrammer)

Teknologi og innovasjon

• Canons bildeutstyr ble skapt ved å integrere forskjellige typer teknologi utviklet av Canon. Det er kjernen i alle Canons produkter i dag:

• Bildefangst – høy oppløsning og høy bildekvalitet i objektiver, sensorer og bildebehandling

• Elektrofotografi – elektrofotografiet er hjertet i laserskriverne og kopimaskinene som blir ansett som verdens beste

• Blekkteknologi – gir mikroskopiske dråper så små som én pikoliter (en trilliondel av en liter), som også gjør produksjon av DNA-brikker mulig

• Fotolitografi – Canons teknologi for halvledereksponering integrerer det ypperste innen optisk og ultrapresisjons posisjoneringsteknologi

• Displayer – neste generasjons flatskjermteknologi gir store skjermer og bilder av høy kvalitet med lavt strømforbruk

• Canon opprettholder sin posisjon som produsent nummer én av digitale speilreflekskameraer

• Canon fant opp Bubble Jet-metoden for blekkskrivere og introduserte bransjens første kopimaskin med kassett.

Sponsoravtaler

• Canon Europes gjeldende sponsoravtaler omfatter et bredt spekter av sosiale, kulturelle og sportslige områder, som blant annet:

• Offisiell sponsor av moteuken og -helgen i London, hovedsponsor av moteuken i Milano og nøkkelsponsor av moteuken i Paris

• Offisiell bildebehandlingspartner til British Fashion Council

• Offisiell leverandør av bildebehandlingsløsninger til Ryder Cup 2014

• Hovedpartner til Berlinale Talent Campus

• Global partner til World Press Photo

• Visa pour L’Image-festivalen for fotojournalistikk

• Bedriftssponsor av London symfoniorkester

• WWFs naturvernpartner for bildebehandling

• Offisiell partner til IAAF World Athletics Series*

• ISU World Junior Figure Skating Championships 2013 og ISU World Figure Skating Championships 2013*

• Canon Pro Golf-serien

*CINC-sponsorprogrammer

Forskning og utvikling

• I regnskapsåret 2013 investerte selskapet JPY 306,3 milliarder i FoU, noe som utgjør 8 % av salgsomsetningen

• I 2013 tok selskapet 3825 patenter* i USA, og er dermed det tredje største selskapet når det gjelder antall patenter

• Canon har vært blant topp fem av selskaper i USA som tar flest patenter, i 28 år på rad

*Kilde: U.S. Patent and Trademark Office; beregnet ut fra rapportert samlet antall per uke.