Bakgrunnsinformasjon om selskapet
Canon Inc. ble grunnlagt i 1937. I 1957, 20 år senere, ble Canon Europe etablert.
Canon Inc. har omtrent 194 000 medarbeidere globalt. Canon Europe har omtrent 17 000 medarbeidere fordelt på 20 land i EMEA-regionen.
Canons samlede nettosalg for Canon Inc. for regnskapsåret 2013 var på JPY 3731,4 milliarder (USD 35,5 milliarder eller EUR 25,7 milliarder). Dollar- og eurobeløpene er bare omregnet fra japanske yen av hensyn til leseren, med vekslingskursene 105 japanske yen = USD 1 og 145 japanske yen = 1 euro for fjerde kvartal av regnskapsåret 2013, de omtrentlige vekslingskursene på Tokyo-børsen 30. desember 2013
Canon Inc. forble lønnsomt i regnskapsåret 2013 med en nettoinntekt på JPY 230,5 milliarder (USD 2,2 milliarder eller EUR 1,6 milliarder)
Canon Europe bidrar med ca. en tredjedel av selskapets globale omsetning, og har kunder i mer enn 116 land og regioner i Europa, Midtøsten og Afrika
Canons første europeiske fabrikk, Canon Giessen GmbH, ble etablert i Tyskland i 1972
"Kyosei" er Canons bedriftsfilosofi, og det betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode.
Merke
Canons merkevareløfte er å hjelpe mennesker å realisere bildets makt.
Det europeiske slagordet You Can ble lansert i 2002 og er laget for å inspirere og oppmuntre kunder til å erfare bildets makt.
Canon kom på 35. plass i Interbrands kåring av de 100 sterkeste globale merkevarenavnene i 2013.
Canon har de siste 13 årene blitt kåret av Reader’s Digest (i Norge: Det Beste) til det kameramerket som vekker mest tillit hos forbrukere i Europa.
Canon kom på 5. plass da Fortune World kåret de mest beundrede selskapene i 2012 (kategorien datamaskiner)
Bærekraft
Canon fokuserer på bærekraft innen tre viktige områder: miljø, samfunn og forretningsvirksomhet.
Forretningsvirksomhet
Vi ser etter muligheter til å støtte kundene våre og gjøre bedriftene deres mer effektive og vellykkede samt redusere innvirkningen deres på miljøet, ved å tilby tjenester og løsninger som oppfyller bedriftenes egne behov
Vi sørger for at vår virksomhet vokser på en forsvarlig måte som støtter økonomisk vekst i større perspektiv, driver på en rettferdig måte og følger regelverk og standarder
Miljø
Canon har oppnådd global ISO 14001-sertifisering, den internasjonale standarden for miljøforvaltningssystemer – 191 anlegg i 25 land i EMEA er sertifisert. I 2012 og 2013 registrerte vi ingen avvik i EMEA-kontrollene
Vi reduserer innvirkningen på miljøet. Fra å minimere behovet for nye naturressurser fra produktet utformes til slutten av levetiden samt i vår egen virksomhet
Vi har for første gang satt miljømål for hele EMEA:
Reduksjon av EMEA-karbonutslipp med 15 % i forhold til omsetning innen 2020 (sammenlignet med Canon og kombinert i 2010)
Resirkulering av 52 % av avfallet fra EMEA-kontorer innen 2014
Resirkulering av 85% av avfallet fra Canons EMEA-lagre innen 2014
75 % økning i salget av sertifisert papir og resirkulert papir innen 2014
2 % forbedring av karboneffektivitet for transport i 2013 sammenlignet med nettosalg for 2012
Canons produkter er svært energieffektive, og mange er kvalifisert for EUs ENERGY STAR®-program
Canon startet verdens første program for resirkulering av tonerkassetter i 1990
Vi lærer opp alle ansatte og underleverandører i miljøbevissthet
Samfunn
Canon mener at en bærekraftig bedrift samhandler med lokalsamfunnene der den virker, for å fremme større økonomisk vekst og integrere interessene til samfunnet med hensyn til miljøet
Vi støtter de ansatte ved å gjøre det tydelig hva som forventes av dem, evaluere deres ytelse og utvikle deres ferdigheter og karrieremuligheter innen selskapet
Vi utgjør et positivt bidrag til samfunnet, og deltar aktivt sammen med lokalsamfunn og interessenter uansett hvor vi opererer, og vi respekterer våre etiske forpliktelser
Canon har samarbeidet med WWF siden 1998, og støtter arktiske prosjekter ved å bruke bildets makt til å øke bevisstheten rundt miljøproblemer og klimaendringer (du kan se mer informasjon under Merkevaren vår – Sponsorprogrammer)
Teknologi og innovasjon
Canons bildeutstyr ble skapt ved å integrere forskjellige typer teknologi utviklet av Canon. Det er kjernen i alle Canons produkter i dag:
Bildefangst – høy oppløsning og høy bildekvalitet i objektiver, sensorer og bildebehandling
Elektrofotografi – elektrofotografiet er hjertet i laserskriverne og kopimaskinene som blir ansett som verdens beste
Blekkteknologi – gir mikroskopiske dråper så små som én pikoliter (en trilliondel av en liter), som også gjør produksjon av DNA-brikker mulig
Fotolitografi – Canons teknologi for halvledereksponering integrerer det ypperste innen optisk og ultrapresisjons posisjoneringsteknologi
Displayer – neste generasjons flatskjermteknologi gir store skjermer og bilder av høy kvalitet med lavt strømforbruk
Canon opprettholder sin posisjon som produsent nummer én av digitale speilreflekskameraer
Canon fant opp Bubble Jet-metoden for blekkskrivere og introduserte bransjens første kopimaskin med kassett.
Sponsoravtaler
Canon Europes gjeldende sponsoravtaler omfatter et bredt spekter av sosiale, kulturelle og sportslige områder, som blant annet:
Offisiell sponsor av moteuken og -helgen i London, hovedsponsor av moteuken i Milano og nøkkelsponsor av moteuken i Paris
Offisiell bildebehandlingspartner til British Fashion Council
Offisiell leverandør av bildebehandlingsløsninger til Ryder Cup 2014
Hovedpartner til Berlinale Talent Campus
Global partner til World Press Photo
Visa pour L’Image-festivalen for fotojournalistikk
Bedriftssponsor av London symfoniorkester
WWFs naturvernpartner for bildebehandling
Offisiell partner til IAAF World Athletics Series*
ISU World Junior Figure Skating Championships 2013 og ISU World Figure Skating Championships 2013*
Canon Pro Golf-serien
Forskning og utvikling
I regnskapsåret 2013 investerte selskapet JPY 306,3 milliarder i FoU, noe som utgjør 8 % av salgsomsetningen
I 2013 tok selskapet 3825 patenter* i USA, og er dermed det tredje største selskapet når det gjelder antall patenter
Canon har vært blant topp fem av selskaper i USA som tar flest patenter, i 28 år på rad