BUSINESS BYTES

Håndtere bedriftens silo: Slik kan informasjonssjefen kjempe for digital transformasjon

  • Publisert 1 år siden
  • 3 min. lest

I dag er alle bedrifter digitale. Siden teknologi nå er avgjørende for nesten alle aspekter ved bedriften, må alle toppledere, ikke bare informasjonssjefer, forstå, ta i bruk og drive verdi fra nye teknologier som påvirker organisasjonene deres. Digital transformasjon krever en høy grad av intern koordinering for å lykkes. Men IT- og andre ledende beslutningstakere har som regel et mer avslappet forhold enn det som er tilrådelig.

Hvem skal styre endringsprosessen for digital transformasjon? I forbindelse med å forbedre de digitale evnene, må nye utfordringer fra sikkerhetsrisikoer til effektiv dataintegrering håndteres. Derfor er det et naturlig valg for informasjonssjefen å styre den digitale transformasjonen. Men for at effektiv styring skal være på plass, må målene til IT-organisasjonen og målene til bedriften være knyttet tett sammen.

Det er enklere sagt enn gjort. Selv om alle beslutningstakere i bedrifter må inkludere de riktige personene for å sikre at forretingsmålene følges, gjør det også prosessen mer tidkrevende. Mer komplekse strukturer betyr mer tid på beslutningstaking og begrunnelse, og fører dermed til langsommere fremgang.

Ved å introdusere styringselementer som blant annet ansvar og kommunikasjon, kan mange flere personer delta i diskusjonen og bidra til å trekke den ut. Men samtidig imøtekommer informasjonssjefene verdifull innsikt og nye ideer i løpet av den digitale transformasjonen.

Informasjonssjefer kan sikre at styringen støtter en vellykket overgang ved å opprette en styringsprosess som kombinerer tydelige ansvarsforhold med fleksibilitet og rom for nye ideer. Disse strukturene kan til tider oppleves som en byrde, men de gir også en unik mulighet til å sørge for at transformasjonen styrker hele bedriften. Den interne informasjonsflyten blir garantert bedre. Finnes det en bedre måte for å sikre at IT er på linje med forretingsmålene?

Ved å sørge for at profesjonelle fra ulike bedriftsenheter er inkludert i prosessen, kan IT-prosjekter redusere risikoen for å bli eksperimenter som ikke knyttes til bedriftsvirksomheten. En god styringsstruktur gir tilbakemelding på IT-avdelingens ytelse, samsvar og innvirkning på andre bedriftsenheter, noe som sikrer at endringen tilfører bedriften verdi.

Den digitale konverteringen kan gjøre stor forskjell hvis utfordringene til transformasjon takles ved hjelp av samarbeid. En fokusert informasjonssjef kan sørge for det med den riktige støtten.