BUSINESS BYTES

Kan jeg få låne deg i åtte sekunder?

  • Publisert 3 år siden
  • 3 min. lest

Det er vanskelig å følge med noen ganger, eller hva? Det er ikke bare en subjektiv følelse, men et utsagn basert på en nylig oppdagelse: Konsentrasjonsevnen vår blir stadig kortere. Med alle våre moderne distraksjoner som smarttelefoner, nettbrett, tilkoblede TV-er, teknologi på kroppen og så videre, kan en gjennomsnittlig forbruker nå fokusere i rundt åtte sekunder.


Åtte sekunder!


Det betyr selvsagt ikke at folk bare er i stand til å fokusere i åtte sekunder om gangen. Vi kan alltids konsentrere oss om noe hvis vi interesserer oss for det (eller hvis vi er betalt for å gjøre det!). Men det betyr at en gjennomsnittlig virksomhet bare har åtte sekunder på seg til å overbevise en ny kunde. Det er rundt 20 sekunder kortere enn en gjennomsnittlig TV-reklame. Denne artikkelen handler ikke om å presse så mye informasjon og merkevarebygging som mulig inn i disse åtte sekundene. Den handler om hvordan vi får de avgjørende første åtte sekundene til å telle.


I strid med gjengse oppfatninger betyr ikke dette nødvendigvis sjokktaktikker eller halsbrekkende stunt, men det er verdt å merke seg denne enkle oppfordringen: ”Vi er alle medieselskaper nå.” Det var Forrester-analytikeren Nick Thomas som først påpekte dette i 2009, og dette utsagnet har vært kampropet til fremstående markedsførere siden. Og er det noe rart?


Målgrupper blir mer fragmenterte etter hvert som det digitale medieforbruket tar over. Brukerne krever mer og mer engasjerende innhold gratis. Virksomheter kjemper for å bli hørt over den øredøvende støyen av uendelige markedsføringsbudskap. Markedsføringsteam må hele tiden generere kampanjer som tilbyr reell verdi for kundene og må forstå kundene sine inn og ut.


Alt dette er selvsagt markedsføringssjefens ansvar. Varemerker har lenge brukt innhold for å engasjere brukerne, men etter hvert som vi fortsetter å bevege oss fra et distribusjonsparadigme til et forbruksparadigme, må en del nye ferdigheter prioriteres. 

Den første er hurtighet.


Hvis vi tenker på hva som kjennetegner selskaper med typisk medietankegang, så fastslår vi gjerne at de er innholdsmaskiner. Medieselskaper sender ut innhold på løpende bånd som interesserer leserne deres og oppfordrer dem til å dele det, og de gjør det raskt. Det er ikke noe byråkrati og ingen som skal godkjenne innholdet ut fra et juridisk (som regel) eller merkevareperspektiv. Hastighet er stikkordet.


Den andre ferdigheten er redigering.


God redigering handler om klarhet. Det handler om å sikre de første åtte sekundene av brukerens oppmerksomhet, og så kanskje åtte til. Effektive redaktører er alltid interessert i materialet de skriver og bør kunne forstå grunnmotivet med alt innhold og hvordan det passer inn i de større markedsføringsmålene. Med den raske spredningen av innhold blir denne ferdigheten stadig mer etterspurt.


Til slutt bør markedsføringssjefer lære hvordan de kan gjøre kundene til heltene i historiene sine.


Varemerker bør hylle kundene sine, og ikke seg selv. De beste historiene har alltid en menneskelig faktor. Det er lett å forstå hvorfor – leserne er jo mennesker. De kan se seg selv i historiene og kan identifisere seg med hovedpersonene.  Kundene kjenner seg bedre igjen i historien din hvis du formidler den til dem på deres nivå. Markedsføringssjefer bør prøve å tenke seg hvordan produktene eller tjenestene til virksomheten deres berører folks liv, og utdype dette.


Eksepsjonelle medieselskaper skaper innhold som er spesifikt nok til å være troverdig, og universelt nok til å være relevant. Selv om historiefortelling er et moteord innen merkevarebygging, har konseptet eksistert i flere årtier.  Historier handler ikke om fakta, tall og statistikk. De er fengende, minneverdige og inspirerende. De lar oss glemme hverdagen og tar oss med til et sted der fantasien kan få fritt spillerom.  Det har aldri vært en enkel oppgave å fange og holde på kundenes oppmerksomhet. Med dagens digitale revolusjon, teknologieksplosjon og den raske spredningen av innhold har det blitt mye vanskeligere. Men det er ikke umulig.


Klarte vi å holde på oppmerksomheten din?