BUSINESS BYTES

Hack deg vei gjennom et problem

  • Publisert 3 år siden
  • 2 min. lest

Ordet «hackathon» ville tidligere gjort ledergruppen livredde. Grupper med unge hackere som går sammen for å bruke kodeferdighetene sine på gode eller ikke så gode formål, avhengig av humøret de er i, har aldri hørt ut som noe styret ville støtte.


Men nå viser det seg at de kan støtte det, og mange gjør det.


Facebook er selve symbolet på «hackathons», men fenomenet er i ferd med å bli en kommersiell forretningsaktivitet, om enn på nybegynnerstadiet. Det finnes imidlertid noen pionerer det er verd å merke seg, som er raske til å ta tak i potensialet deres.


For eksempel organiserer Nestlé arrangementer med team som blir bedt om å finne på nye markedsføringsideer og -løsninger, med et felles fokus på å avgjøre hvilke budskap og bilder som slår an i sosiale medier. Teamene sporer svarene på innholdet før de avgjør hvilket innhold som skal fremmes slik at de kan ha større effekt. «Hackathonene» involverer også at markedsførings- og IT-teamene kommer sammen for å vurdere, teste og forbedre verktøyene slik at merket ikke bare kan avgjøre hvilket som fungerer best, men også skreddersy dem i henhold til selskapets krav.


I andre organisasjoner kan forskjellige funksjoner dra fordel av å gå sammen for å organisere arrangementer som vil ta knekken på noen delte bekymringer. «Problemet» må forklares med tilstrekkelig lidenskap at teamene føler sterkt nok for å løse problemet, og det kan være alt fra «hvordan kan vi oppnå én enkelt visning av kunden» eller «hvordan påvirker sosiale medier policyen vår for salgsstatistikk» til «hvordan fjerner vi en dag fra back office-systemene for bestillingsprosesser?».


Uansett hva problemet er, kan en «hackathon» være et flott verktøy som kan legges til ledergruppens arsenal av verktøy i tillegg til gamle favoritter som idedugnader osv. Hvorfor? Fordi ikke bare blir ideene funnet på, de presenteres som kode som er klar til bruk. Og det er det som gjør dem så attraktive – det finnes svært få medlemmer av ledergruppen som ikke ville sette stor pris på å få tildelt en idé som allerede er klargjort for lansering, fremfor presentert som en funksjon «det er fint å ha», og som det kan jobbes mer med.


Disse intensive samarbeidsøktene fungerer også som et friskt pust for ansatte som får lov til å tenke utenfor den vanlige, daglige rutinene og får vurdere målsettinger som involverer hele virksomheten. Og de gir selskapene en flott mulighet til å føre sammen forskjellige avdelinger for å finne nyskapende måter å bruke informasjon på til å løse forretningsproblemer.


Selv om ideen om å arrangere en «hackathon» utenfor den digitale sektoren fortsatt er ganske ny, viser eksempler fra enkelte fremtidsrettede selskaper at de kan fungere for store virksomheter også. Og derfor kommer de forhåpentligvis til å bli mer populære. Så – hva er problemet som du ønsker å hakke deg gjennom?