BUSINESS BYTES

Er kundens handelopplevelse i ferd med å bli virtuell?

  • Publisert 2 år siden
  • 3 min. lest

Akkurat i det alle begynner å begripe effekten av kundedialog i flere kanaler, kommer det teknologiske framskritt som muliggjør nye og innovative løsninger, og detaljhandelen er ofte ledende i å ta i bruk nye teknologier.

En håndfull store detaljister har begynt å eksperimentere med nye, innovative måter å trekke kundene inn i fysiske butikker på for å samhandle med produktene og tjenestene. Teknologi er ofte ved kjernen av disse opplevelsene, enten det er et selskap som ganske enkelt tar et steg nærmere integrering mellom ulike kanaler eller går videre i å eksperimentere med ny teknologi for å gi kundene en opplevelse med wow-faktor som sannsynligvis vil gi dem et konkurransefortrinn foran andre hovedaktører innen bransjen.

Nylig har vi sett blant annet kreativ bruk av utvidet virkelighet (augmented reality, AR) i å gi en ny dimensjon til salgsprosessen. Det er muligheter for at AR kan gi nye og interaktive opplevelser til kunden i butikken. For eksempel har Lego introdusert en serie med kiosker som benytter AR, slik at når kunden holder opp en eske som de har tenkt å kjøpe, viser kiosken den ferdigbygde modellen som om den var i hendene deres rett foran dem.

Klesbutikken Uniqlo har også tatt i bruk AR-teknologi i salgslokalene ved å plassere LCD-skjermer innenfor speil i butikken. Dette skaper nærmest et utvidet prøverom hvor kundene kan se hvordan de ser ut i klærne "virtuelt", uten fysisk å prøve klærne.

Ikke bare tilbyr disse detaljistene noe unikt til kundene i form av en opplevelse de ikke kan få andre steder, de oppmuntrer også kunder til å bruke mer tid i butikkene og samhandle med produktene på flere nivåer.

Men den siste snakkisen, trigget av flere imponerende lanseringer innen kunstig virkelighet (virtual reality, VR) de siste par årene, er om hvordan VR vil bli det neste til å revolusjonere opplevelsen som detaljistene kan gi til kundene.

Det ble opprinnelig tiltenkt som en måte å oppleve altoppslukende, virkelighetsnære spill på, men ideene svirrer allerede for hvordan kunstig virkelighet kan anvendes på andre måter, særlig for å forsterke detaljhandelsektoren. Det som er spennende er at forbrukersett er allerede tilgjengelig, og prisene raser nedover.

Hvis man tenker utover interaktive spillopplevelser som allerede er mulig med VR-teknologi, har kunstig virkelighet potensial til å skape enda villere og mer teknologisk interessante opplevelser for kunder. Det er mulighet for altoppslukende handelopplevelser hvor kundene kan handle i et helt kunstig salgsområde, og potensielt oppleve at de vandrer rundt i en kunstig, 360-graders opplevelse. Det kan igjen føre til lanseringen av en helt ny type butikk vi ikke har sett maken til.

VR har også potensial til å ryste hele produktdesignprosessen ved å gjenskape kunstige versjoner av produkter som ennå ikke er produsert, og dermed gi selskapene et klarere bilde av hva kundene vil oppleve før de venter på at den første prototypen kommer på samlebåndet. Det vil gjøre designrevisjoner raskere og muligens kunne identifisere feil før produktet er laget. På samme måte gir VR detaljistene mulighet til å teste ut nye planløsninger og installasjoner for butikkene før utskriftene og produksjonen finner sted.

Ved å gjøre avstanden mindre mellom handelopplevelsene som er tilgjengelige nå på nett og i butikk, har VR muligheten til å øke e-handelinntekter og levere en nesten-ekte opplevelse ett steg fra AR-opplevelsene (utvidet virkelighet) som allerede er mulig.

Med de mulighetene som teknologien gir, er dette en spennende tid for de som jobber i detaljhandel- og kundeopplevelsessektorene. Selv om man aldri vet nøyaktig hvilken virkning den nye teknologien vil ha, eller hvilke innovasjoner som består seg over tid, ser man imidlertid raskt at morgendagens kundeopplevelse vil være svært annerledes, og virtuelle opplevelser som leverer ekte virkninger er sannsynligvis ikke så langt unna som man gjerne skulle tro.