BUSINESS BYTES

Papirstabelen – og hvorfor du bør eliminere den

  • Publisert 1 år siden
  • 2 min. lest

Til tross for din beste innsats, blir ikke listen din over administrative gjøremål noe kortere. Men du er ikke alene. Nylig forskning av ICM på vegne av Canon Europe antyder at papirarbeid og byråkrati er de mest tidkrevende oppgavene for SMB-eiere.

En av fem bedriftseiere bruker mesteparten av tiden på administrative oppgaver. I tillegg tror 31 prosent av SMB- og SoHo-eiere over hele Europa at papirarbeid og administrasjon er viktige utfordringer for virksomheten deres.

Det skal ikke komme som en overraskelse at over en tredjedel av SMB-eierne ønsker å tilbringe mer tid på forretningsutvikling, ettersom en femtedel av bedriftenes beslutningstakere faktisk bruker det meste av tiden sin på administrasjon.

Produktivitet kan være vanskelig å oppnå med begrensede midler og en liten arbeidsstokk. Dette kan bety at bedriftseiere konstant kjemper mot en endeløs strøm av papirarbeid.

Til tross for at det er lavt på prioritetslisten, skal administrasjon tilnærmes med en beslutningsprosess på fire punkter:

1. Stopp og anerkjenn problemene og smertepunktene.
2. Undersøk og vurder alternativer.
3. Kjøp og implementer egnede løsninger.
4. Vurder resultatet og adresser andre problemer.

Det er avgjørende at alle bedrifter avgjør sine egne smertepunkter og velger den beste løsningen for administrasjon av informasjon.

Svaret for SMB/SoHo-bedrifters administrative utfordringer kan være outsourcing. Franske bedriftseiere er de mest sannsynlige (35 prosent) til å skille ut IT-funksjonene sine og som resultat, føler to tredjedeler at de bruker den riktige mengden tid på IT.

En annen løsning for SoHos og selvstendige forhandlere som foretrekker å administrere virksomheten alene, er å implementere en effektiv informasjonsbehandlingsprosess. Dette kan hjelpe eiere å digitalisere og lagre dokumenter og data fra ulike kanaler mens de er på farten.

Altfor ofte stjeler overflødig administrasjon og papirarbeid tid og ressurser bort fra oppgaver for inntektsgenerering og hindrer produktivitet.

En bedre informasjonsflyt setter bedriftseiere og deres ansatte i stand til å fokusere på de to aspektene ved organisasjonen som betyr mest: kundeservice og forretningsvekst. Når alt kommer til alt, er en fornøyd kunde en lojal kunde.