BUSINESS BYTES

Tingene kommer …

  • Publisert 3 år siden
  • 3 min. lest

Tror du at du endelig vet alt om kundene dine? Vet du hva de liker, misliker, forbruksvanene deres og hvordan de vil at du skal kommunisere med dem? Fra nå av blir vel livet enklere? Kanskje en liten stund. I det minste inntil tingene kommer ...


Gartner spår at 26,6 milliarder enheter kommer til å være på nett innen 2020. Disse smarte, tilkoblede enhetene har potensial til å gi markedsførere datasett som ikke bare har en overveldende størrelse, men et variert omfang.


Det å samle inn informasjon og analysere den i forbindelse med kampanjer er ikke noe nytt. Men dybden og bredden av informasjon som vil bli mulig å samle inn når Internett av ting (IoT) slår til for fullt, kan potensielt bety store utfordringer for markedsføringssjefer som ikke er forberedt. Men det er ikke bare dårlig nytt: IoT har også potensial til å gi en konkurransefordel til dem som mestrer det tidlig. Så hva kan dagens markedsførere gjøre for å forberede seg?


Forstå forbindelsen mellom åpenhet og kundedata


Den første utfordringen er å forstå sensitiviteten rundt innsamling av kundedata. Folk har bevist gang på gang at de er villige til å godta datagraving hvis det er nyttig for dem og det gjøres åpent. Tesco bruker data fra lojalitetsprogrammet sitt til å tilby kuponger på varer som kjøpes ofte, og Google pløyer gjennom kundenes e-postkontoer for å gi dem målrettede annonser basert på samtaler. Men denne invasjonen av privatlivet tolereres fordi kundene vet at det foregår, og de har nytte av resultatene. Det er en hårfin balanse – flere virksomheter har alt gått for langt og risikerer å skremme vekk lojale kunder ved å avsløre hvor mye de virkelig vet om dem, uten å ha vært helt åpne om dette i utgangspunktet.


Moralen for markedsførere er at de må forstå etikken som er involvert, samt kundenes forventninger og rett til privatliv. Åpenhet om hvilke data som samles inn er helt avgjørende fra starten av. Da forstår kundene at de har et valg, og de får sjansen til å akseptere ideen. Det er viktig at de synes ordningen er rettferdig for begge parter.


Organisere dataene dine


Neste utfordring er å organisere datasettene du nå har til disposisjon. Hvordan knytter du sammen informasjon om noens kjørevaner, hvor mye kaffe de drikker og når de legger seg om kvelden? Hva gjør du med denne informasjonen når du får den? Hvordan skal du forstå hvilken del av denne kundeinnsikten som er mest verdifull for deg, og deretter bygge på dette for hurtig å identifisere og handle ut fra trender og muligheter?


Morgendagens markedsførere må enten utvikle eller leie inn et helt annet sett av ferdigheter enn det vi tradisjonelt har funnet i markedsførings-verktøyskrinet, slik at de kan få mest mulig ut av mulighetene knyttet til IoT. For å treffe blink må markedsførere bli statistikk-sjonglerende dataguruer, uten å miste markedsførernes kjernekompetanse av syne: eksepsjonell kommunikasjon med kunden.


Hinsides data: navigere nye kanaler


Veksten av tilkoblede enheter åpner også opp nye og banebrytende markedsføringskanaler. Snart vil det bli mulig å kommunisere med kundene via målrettede annonser eller meldinger via så godt som enhver tilkoblet enhet i hjemmet deres. Amazon har alt solgt e-boklesere og nettbrett til subsidiert pris på betingelse av at de kan vise annonser på låseskjermen – og det er bare begynnelsen.


Dette betyr enda større fragmentering med tanke på kanalene som er åpne for markedsførere. For å oppnå suksess må man kunne identifisere hva som kommer til å gi størst avkastning. Her er det avgjørende å finne riktig balanse mellom det som har nytteverdi for kunden og det som bare er invaderende. Kjøleskapet vil kunne vise en annonse for varelevering når det ser at du er tom for basisvarer som juice eller smør. Men kommer forbrukerne til å reagere positivt på dette og synes det er like nyttig som funksjonens opphavsmenn tror? Kommer de til å synes det er verdt at vi blander oss i dagliglivet deres på denne måten?


Ja, tingene kommer. Men markedsførere som forbereder seg på forhånd, leser seg opp for å sikre seg at de forstår det siste innen etikk og personvern og får taket på å håndtere store sett med kundedata tidlig, trenger ikke å bekymre seg. Da kan dette være den neste store muligheten de har vært på utkikk etter.