BUSINESS BYTES

Hvordan ser en «mobil først» tilnærming ut?

  • Publisert 1 år siden
  • 3 min. lest

Som IT-direktør har du ikke råd til å overse det faktum at det er på mobilenheten de fleste forbrukere opplever det elektroniske merket ditt. Noen nevneverdige statistikker: over hele verden finnes det fem ganger så mange smarttelefoner som PC-er og i USA alene utgjør mobilenheter 55 % av Internett-bruken kontra 45 % for PC-er. Enda mer overbevisende er faktumet at 70 % av mobilsøk fører til handling på webområder i løpet av én time (Kilde: Searchfest 2015).

I Luke Wroblewskis bok, Mobile First, argumenterer han for at vi bør tenke på den mobile brukeren først, ikke bare fordi vi vil høste gevinsten fra den mobile veksten i dag, men fordi det vil også forberede oss for den eksplosive veksten som forventes i fremtiden.

Tre grunner til at du bør tenke mobil først:

1.    Filosofien mobil først utnytter gjeldende vekst og forbereder deg på fremtiden

Wroblewski foretar en svært interessant sammenligning i boken: Han påpeker at hver dag aktiveres 1,45 millioner smarttelefonenheter, mens bare 317 124 mennesker fødes. Så, smarttelefonveksten overgår befolkningsveksten betydelig. Han refererer eksemplet Yelp, en populær anmeldelsestjeneste – for tiden bruker kun 7 % av tjenestens samlede publikum dens mobile produkter.Men det som er interessant er at disse 7 % er ansvarlig for 35 % av de totale søkene på tvers av tjenestens produkter. Selv om du ikke er overbevist om den umiddelbare verdien for virksomheten din akkurat nå, sikrer du virksomheten din for fremtiden ved å tenke mobil først.

2.    Filosofien mobil først tvinger deg til å fokusere på det som er viktig

Wroblewski identifiserte flere begrensninger for mobilenheter, inkludert skjermstørrelse og enhetsytelse, noe som faktisk kan forbedre en brukers mobilopplevelse. De mindre skjermstørrelsene som er tilgjengelige på mobilenheter, tvinger designere til å eliminere irrelevante og lite hjelpsomme aspekter av designene deres. Altfor ofte fyller selskaper opp hver tilgjengelige piksel og ender opp med rotete områder som er vanskelige å navigere og bruke.

Men ved utvikling for en mobilenhet, tvinger tap av skjermplass design- og utviklingsteamene til å fokusere kreativt på det som er viktig fordi det ganske enkelt ikke er plass til noen unødvendige elementer.

Wroblewski påpeker med rette at for å drive bedriften effektivt må du forstå kundene og forretningsvirksomheten din. Når du designer for en mobilenhet først, tvinger den deg til en klarere og mer fokusert forretningsvisjon.

3.    Utnyttelsen av filosofien mobil først tillater bruk av ny kapasitet

Mange bruker mobilenheter overalt. Som en følge av dette, utvikler det seg kontinuerlig nye muligheter til betjene kundene bedre. Et godt eksempel er oppdaging av plassering. En mobilenhet kan mer nøyaktig finne en brukers sted enn en stasjonær datamaskin, og den kan brukes til å levere relevant informasjon om det bestemte stedet eller omgivelsene.

For å si det enkelt risikerer du å bli hengende etter ved ikke å innføre filosofien mobil først for nettinnhold …