GRAFIKK

Hvordan bookstagrammere bidrar til salg av trykte bøker

Oppdag hvorfor digital trykking av bøker fører til økte inntekter for leverandører av utskriftstjenester

LAST NED VEILEDNING

Den trykte bok er ikke død

Totalt antall trykte boksider kommer til å nå 100 milliarder i 2020 – les om det spennende nye kapittelet vi har foran oss.

Last ned veiledning

A woman in a check shirt looks at her smartphone and a man wearing a hoodie and white earphones reads a book on a train

Hva er en bookstagrammer?

Vi kjenner til motebloggere, livsstilsvloggere og foodstagrammere. Nå finnes det booktubere og bookstagrammere! Disse bloggende bokspesialistene tar sosiale medier med storm gjennom lidenskapen deres for trykte bøker. De tenner leselyst og bidrar til å skape vekst i den europeiske bokbransjen.

Trykte bøker får tøff konkurranse fra e-bøker, sosiale medier og digital underholdning generelt. Men etter en periode der de slet med å finne raskere og mer tilgjengelige måter å publisere og forbruke innhold på, spesielt med begrensingene på boktrykking i små opplag, har trykkunsten funnet nye beundrere gjennom digitale kanaler, nemlig bookstagrammere og fanskaren deres på flere millioner.

Disse sosiale influencerne kombinerer bokutgivelser med digitale medier på ekspertvis. De viser frem det vakre med trykte medier ved å ta bilder av bøker i hverdagslige situasjoner eller omtale romaner i en vlogg. Og dette er ikke bare en overfladisk blanding av trykte og digitale medier, kun for å få likerklikk og visninger. Digital teknologi har tatt steget fra motstander til fremtiden for litterære utgivelser. Digital utskrift gir leverandører av utskriftstjenester omfattende muligheter til å fornye tjenestene de tilbyr, legge til nye tjenester og tiltrekke seg en helt ny bølge av kunder.

Trykte mediers gjenoppstandelse

Thebookseller.com har anslått at den totale markedsverdien for bokpublisering i Europa er utrolige 36–38 milliarder euro. Kurssvingninger for britiske pund kan ha påvirket forlagenes totale salgsinntekter den siste tiden. Allikevel sto trykte bøker for 1,7 milliarder pund av den totale salgsinntekten på 2 milliarder pund i Storbritannia.

Økningen i salg av trykte bøker har også ført til at e-bøkers popularitet har nådd et platå nå der de ikke lenger er nye og spennende. Ifølge markedsundersøkelsesfirmaet Mintel var 54 % av bøkene som ble solgt i løpet av de siste 12 månedene, trykte, mens 24 % var digitale. Mintel forventer at salg av trykte medier skal fortsette å stige, og spår en økning på hele 25 % innen 2022. Det betyr at salgsinntekten skyter i været til 2,1 milliarder pund. Spådommene for salg av e-bøker står i kontrast til dette, der det forventes marginale årlige økninger når entusiasmen forsvinner.

Derfor spør vi: hvorfor gjør trykte bøker et så sterkt comeback? Jen Campbell (@jenvcampbell) er bookstagrammer/booktuber, prisbelønt dikter og bestselgende forfatter. Hun forklarer hvorfor hun er lidenskapelig opptatt av trykte medier:
"E-bøker passer fint på reiser. De tar lite plass, og teksten kan forstørres hvis man trenger det. På den annen side gjør vi veldig mye på Internett, og bøker gir en pause fra det, noe som trykte utgaver gir et håndfast eksempel på."

Mennesker er flinke til å spå bokens død, men det skjer ikke med det første.

Jen Campbell – dikter, forfatter og booktuber
Image of a living room with a colourful bookcase across the back wall, two large table lamps on side tables and a two-seater silk sofa in the middle.

Sterk sosial støtte

Booktubere og bookstagrammere bruker sosiale medier som YouTube og Instagram til å dele bøkene de liker. Denne typen livsstilsinnhold er svært populært blant dagens digitale publikum. De fleste store vloggerne har blitt kjendiser, og de kan ha en utrolig stor innflytelse på bransjene de støtter. «Seere ser på booktube-kanaler for å få anbefalinger og se hvem de deler smak med. Jeg har koblinger til bøker jeg anbefaler, i beskrivelsen av videoene mine. I tilfelle noen skulle ønske å kjøpe dem. Seerne mine kjøper rundt 600 til 800 fysiske bøker i måneden via disse koblingene. Dette er bare liten del av antallet bøker som kjøpes på grunn av mine anbefalinger, ettersom mange går i bokhandelen eller søker etter bøker på egen hånd», sier Jen Campbell.

A man works at a laptop on a sofa in a living room and a woman sits on a stool surrounded by two piles of books, putting books into a bookcase.

Noe av det som gjør booktubing/bookstagramming så populært, er hvordan bokanmeldelser og vakre bilder utfyller hverandre. I det digitale, der elektronisk estetikk betyr så mye, gjør et flott ytre halve jobben. De kunstneriske evnene og ferdighetene som kreves for å trykke bøker, gjør at tradisjonelle trykte medier kan se svært imponerende ut på digitale plattformer.

Emneknaggen #shelfie, som er på vei opp, er et bevis på dette. Trenden med å dele bilder av bokhyller som er fulle av bøker, er fast inventar hos bookstagrammere, og det tilknytter stor fysisk og emosjonell verdi til trykte bøker. I motsetning til digitale medier er de fysiske eiendeler man kan vise frem.

Så hvordan tror en booktuber/bookstagrammer at trykte mediers fremtid ser ut når det gjelder publisering?

"Mennesker er flinke til å spå bokens død", sier Jen, "men det vil ikke skje med det første".

Finn ut hvordan smartbøker og spesialpubliseringer fører til vekst innenfor digital trykking av bøker

Relaterte løsninger

Finn ut mer


Oppdag hvordan du kan øke inntektene gjennom digital trykking av bøker


SNAKK MED TEAMET VÅRT