Rollen til digital transformasjon som drivkraft for kundeopplevelsen

Hold deg konkurransedyktig med en kunderettet strategi for digital transformasjon

LAST NED VEILEDNING

Reisen mot digital transformasjon: en veiledning til suksess

Det er 20 år siden den første digitale markedsføringskampanjen. Planlegg neste stopp på reisen til digital transformasjon

Last ned veiledning

Winding mountain road lit up brightly

Digital transformasjon som drivkraft for kundeopplevelsen

Markedsføring har gjennomgått drastiske endringer de siste 30 årene. Det har utviklet seg fra fysisk til digital markedsføring, og nå går det mot automatisering. I en verden der kundeopplevelsen er det viktigste av alt, benytter bedriftene ny teknologi for å hjelpe markedsførere med å møte og overgå kundenes forventninger.

Transformasjon av markedsføring

Markedsførernes kjernestrategi for å nå ut til kundene har de siste tiårene vært sentrert rundt direkte manuell markedsføring, som for eksempel kataloger. På 1990-tallet startet imidlertid markedsførere reisen mot digital transformasjon, og den første elektroniske markedsføringskampanjen ble lansert i 1997.

Digital transformasjon av markedsføring har ett kjerneformål – gi en relevant og engasjerende kundeopplevelse i en verden i stadig forandring. Når Internettilgang ble allment utbredt, endret maktbalansen seg mellom merkevaren og forbrukeren, noe som satte kundene i førersetet.

Kundeopplevelsen

Nå som kunder kan sammenligne priser og få tilgang til omtaler med ett enkelt tastetrykk, er de mye bedre informert og mindre lojale til merkevarer. Som et resultat har bedrifter gjennomgått en transformasjon for å bli mer kunderettet samt sørge for å opprettholde lojaliteten ved å gi kundene tjenestene de forventer – på deres vilkår.

Når PC-er og smarttelefoner ble allemannseie, ble analog kommunikasjon mindre viktig. Markedsføring har måttet holde tritt med nye kundepreferanser. Markedsføring per post har aldri forsvunnet, men digital markedsføring tilbyr enorme fordeler. Digital markedsføring oppfordrer til samhandling i stedet for enveiskommunikasjon. Digitale kontaktflater gjør det også mulig for markedsførere å benytte en informasjonsdrevet tilnærming, slik at de kan forstå kundene bedre og tilby skreddersydde tjenester. Dette forbedrer kundeopplevelsen og gjør markedsføringen smartere og mer nøyaktig, noe som gir bedre investeringsavkastning og reduserer unødvendig arbeid.

Two women in a shop smiling whilst looking at something

Automatisering av markedsføring

Digital transformasjon er en pågående prosess som aldri blir ferdig, men hva er de viktigste trinnene for å veilede transformasjon av markedsføring? Bedrifter som allerede har begynt å digitalisere forretningsprosessene, bør vurdere automatisering i den kontinuerlige utviklingen. Hvis det brukes riktig, kan automatisering av markedsføring hjelpe markedsførere med å sende tilpasset innhold til de riktige personene, samt redusere vanskelige og tidkrevende oppgaver. 

Manuelle oppgaver som oppfølging av prospekter og planlegging av sosiale medier kan automatiseres. Smartere programvare kan til og med gi anbefalinger for hvordan en kampanje kan forbedres med for eksempel nøkkelord. Automatisering kan også brukes til å forbedre innkommende markedsføring ved å gi mer skreddersydde forslag til kundekommunikasjon. Disse er basert på informasjon som er samlet inn på tvers av ulike kanaler, for å skape en mer kompleks og nøyaktig profil.

Det er imidlertid også utfordringer forbundet med automatisering. Det er viktig for bedrifter å huske at automatisering ikke kan gjøre jobben til en markedsføringsekspert. Det kan ikke generere kreative ideer eller prospekter, og heller ikke etterligne autentisk menneskelig kommunikasjon. Menneskelig samhandling er fremdeles viktig for en positiv kundeopplevelse og kan ikke etterlignes av et program. Automatisering bør derfor optimaliseres for å forbedre nåværende arbeidsflyter, ikke for å erstatte dem.

Digital transformasjon er ikke et endestopp, men en reise. Denne reisen har fullstendig endret kommunikasjonen mellom markedsførere og kunder. Kampanjer har blitt smartere, mer personlig tilpasset og mer kunderettet. Hvis automatisering av markedsføring blir brukt effektivt, kan det forbedre denne prosessen ved å gi kontekstinnhold til de riktige personene via riktige kanaler, noe som øker salget og forbedrer kundelojaliteten.

Les Canons veiledning for å finne hvordan du lykkes med den digitale transformasjonen

Relaterte løsninger

Finn ut mer

Finn ut mer om hvordan du kan dra nytte av teknologi for å forbedre kundeopplevelsen med Canon

TA KONTAKT