Oppdag en strategisk tilnærming til digital transformasjon

Kun 38 % av tradisjonelle bedrifter har en digital strategi. Finn ut hvordan du kan starte reisen i dag

LAST NED VEILEDNING

Reisen mot digital transformasjon: en veiledning til suksess

Les Canons veiledning for å finne ut hvordan du lykkes med den digitale transformasjonen

Last ned veiledning

Winding mountain road lit up brightly

Digital transformasjon for bedrifter

Digital transformasjon er fortsatt et hett tema. Dette året har nettsøk på dette uttrykket økt med over 30 prosent, og det forventes at det vil bli brukt 1,7 billioner dollar på digital transformasjon innen utgangen av 2019. Til tross for dette fant IDGs 2018 State of Digital Business Transformation ut at mens 95 % av oppstartsbedrifter har digitale forretningsplaner, er dette tallet bare 87 % for tradisjonelle bedrifter som ble grunnlagt for 50 år siden eller senere. Bare 38 % av de tradisjonelle bedriftene har tatt i bruk en digital strategi, noe som viser at det er en stor utfordring for større bedrifter å gjennomføre en digital strategi.

Endring er ikke fremmed for vellykkede organisasjoner. Bedrifter har gjennomgått store endringer de siste tiårene, fra den første dot com-bølgen til oppblomstringen av netthandel. Så hvordan kan bedrifter håndtere den neste store utfordringen, digital transformasjon?

Realistisk bedriftstransformasjon

All endring er utfordrende, men transformasjonshåndtering er også en spesialitet. Konsolidering av bedriftens umiddelbare behov – drevet av etterspørselen fra kunder og interne interessenter med langsiktige forretningsplaner – er nøkkelen til vellykket bedriftstransformasjon.

Bedriftenes hensikt er kanskje ikke digital endring i stor skala, men behovet for digital overhaling kan legge press på dem til å automatisere hele forretningsprosesser som del av ett prosjekt. Denne tilnærmingen vil sannsynligvis resultere i kostbare og tidkrevende prosjekter som ikke leverer de forventede resultatene.

Race car having a pit stop check

Optimalisering og automatisering

Vellykket digital transformasjon handler om å finne ut hvor digital endring har størst kortsiktig innvirkning, og på denne måten legge grunnlaget for forbedret tilkobling og langsiktig automatisering.

Alle bedriftsavdelinger er på utkikk etter fremgangen som digital teknologi tilbyr. Mulighetene finnes overalt, fra digital transformasjon av HR til transformasjon av markedsavdelingen. Dette betyr imidlertid ikke at alt må skje på én gang, en feil mange bedrifter begår.

Alle prosesser vil etter hvert dra nytte av digitalisert automatisering. Overhaling av en hel bedrift kan imidlertid skape hindringer for bedriftens kortsiktige ytelse. Digital transformasjon bør bare forbedre arbeidsflyten, optimalisere eksisterende prosesser, forbedre kundeopplevelsen eller øke intern effektivitet. Det bør også være del av en langsiktig strategi for digital endring i stor skala, samtidig som det omfavner sammensatte moderne arbeidsmiljøer og fungerer i den digitale og analoge blandingen som eksisterer i dag.

Dette innebærer å benytte en trinnvis, flerfaset tilnærming for å transformere IT-driften, og ikke lete etter en umiddelbar løsning på alle utfordringer i organisasjonen. Kort sagt bør ikke selskaper forhaste seg med å gjennomføre altomfattende endringer, men i stedet planlegge å innføre ulike arbeidsmåter.

Digital transformasjon vil på denne måten gjøre organisasjonene i stand til å automatisere og digitalisere viktige prosesser, og samtidig forbedre resultatene av ikke-digitale arbeidsflyter. Fremgangen vil så klart fortsette, og digitale arbeidsmåter vil etter hvert bli standard. Per dags dato, i 2018, vil disse trådene fortsette å knyttes sammen på en måte som sakte, men sikkert gir kunder og ansatte en bedre opplevelse. Samtidig får bedriftene muligheten til å organisere seg bedre og unngå forstyrrelser under raskere og mer effektiv verdiskapning.

Finn ut mer om hvordan du kan starte en vellykket digital transformasjon

Relaterte løsninger

Finn ut mer

Finn ut hvordan du får en god start på bedriftstransformasjonen med Canon

TA KONTAKT