ARTIKKEL

Tiden er inne for å finpusse din digitale transformasjonsstrategi

Nå som behovet for fjernarbeidsoppsett øker raskt, er tiden inne for å finjustere prosessene som vil beskytte bedriften din i fremtiden.

Last ned veiledning

Reisen mot digital transformasjon: en veiledning til suksess

Les Canons veiledning for å finne hvordan du lykkes med den digitale transformasjonen

Last ned veiledning

The digital transformation journey

En global endring som ingen av oss kunne ha forutsett, har tvunget mange bedrifter til å ta i bruk raske løsninger for fjernarbeid. Hvor «rask» løsningen din er, avhenger av hvor langt på vei du allerede var i den digitale transformasjonen før alt dette. Veletablert transformasjon eller ikke – fjernarbeid vil bli den langsiktige virkeligheten for oss alle. Etter hvert som myndighetenes restriksjoner endres verden over, blir behovet for fleksibilitet i arbeidspraksisen stadig viktigere. Du må derfor sørge for at infrastrukturen i organisasjonen din vil være i stand til å oppfylle disse langsiktige behovene.

I dette tilfellet er det ikke nok å vurdere teknologien bedriften din bruker, du må også vurdere hvordan denne teknologien kan ha en positiv påvirkning på driften, og hvordan ansatte og kunder samhandler med den. Det ideelle vil være å skape en flyt av stadig mer effektive og produktive prosesser som legger grunnlaget for vedvarende vekst gjennom mer fleksible arbeidsmetoder.

Optimaliser prosessene dine for bedre forretningskontinuitet

Hvor skal du starte? Planlegg og prioriter. Digital transformasjon er ikke et mål, det er en reise. Du har ikke tiden eller ressursene som trengs for å prøve å forvandle hele organisasjonen på én gang, og en slik tilnærming har heller aldri vist seg å være særlig vellykket. Beredskapsplanen din for fjernarbeid fokuserer mest sannsynlig på grunnleggende kommunikasjon, samarbeid og dokumenttilgang. Nå må du se på de mest forretningskritiske prosessene, for eksempel de økonomiske, de juridiske og de som omhandler personaladministrasjon.

Hvordan forholder organisasjonen seg til oppgaver som innrullering av nyansatte og nye kunder, gjennomgang av kontrakter eller håndtering av betalinger, innenfor det eksterne rammeverket? Hvilke hjelpemidler har teamet ditt tilgang til for å sette i gang disse prosessene? Uansett hvor de befinner seg, så må de ansatte kunne håndtere skanning og opplasting av dokumenter til skyen. I tillegg må de kunne godkjenne og behandle viktige dokumenter, som fakturaer, kontrakter og så videre. Se på arbeidsflytene og teknologien du bruker for å gjøre disse arbeidsflytene mulig. Hvor kan du digitalisere eller automatisere deler av eller alle disse prosessene for å gjøre fjernadministrasjon enklere? Hvor kan du redusere manuelt administrasjonsarbeid og frigjøre tid for mer givende og verdiskapende oppgaver? Kan du effektivisere de gjeldende systemene? Kan du aktivere digitale protokoller og sørge for at sikkerheten til forretningsinformasjonen styrkes og teamet ditt får bedre oversikt over dataene organisasjonen har, slik at det sikres samsvar?

Det er mye å tenke på her, men hvis du på hvert punkt prøver å se det fra kundenes perspektiv og tenke på hvordan de ansatte opplever det, bør du kunne utforme noe som fungerer på første forsøk. Optimaliseringen av forretningsprosesser og interessentenes opplevelse må gå hånd i hånd. Du trenger prosesser som er intuitive og tilpasningsdyktige for å holde informasjonsflyten gående og arbeidsstyrken fornøyd og produktiv. Målet ditt må være at teamet enkelt skal kunne gjøre jobben sin så effektivt som mulig. Dette betyr at man må redusere muligheten for menneskelige feil og gjøre det mulig å fokusere mer på kundeservice.

Ta i bruk dataene dine: nøkkelen til forretningsvekst

Det å optimalisere prosessene dine fører med seg flere fordeler enn bare produktivitet og effektivitet. Når du virkelig håndterer administrasjonen av forretningskritisk informasjon, trenger du ikke lenger å fokusere på dokumentene. Da åpner du opp mulighetene som dataene gir. Innføringen av skybaserte digitale verktøy betyr at data ikke bare kan lagres, men også brukes til forretningsinnsikt.

Med tilgang på bedre innsikt og analyser om virksomheten, får du muligheten til å forbedre den gjeldende arbeidsmåten fortløpende. Dette gjør det også mulig å ta godt informerte beslutninger om bedriftens strategiske retning. Da kan du begynne å generere enda dypere kundekunnskap, og du vil kunne skreddersy arbeidsoppsettet i tråd med kundens behov. Dette vil ikke bare føre til forbedringer i bedriftens generelle ytelse, det vil også gi den fleksibiliteten og skalerbarheten som trengs for å raskt kunne tilpasse seg de endringene som fremtiden måtte bringe.

Gjør din digitale transformasjon til en suksess med Canon

Relaterte løsninger

Finn ut mer

Les Canons veiledning for å finne hvordan du lykkes med den digitale transformasjonen

SNAKK MED OSS