ARTIKKEL

Styrk virksomheten med trykk

Kommunikasjon på trykk, en kraftig differensiator

 Print your business recovery

Er du lei av å få informasjon digitalt?

Uke etter uke ser vi effekten covid-19 har på den globale økonomien og på trykkeribransjen. Trykkvolumene er redusert ettersom virksomheter av alle typer har satt normal drift på pause. Leverandører av trykktjenester vil kunne dra fordel av å ta seg tid til å reflektere over hvilken rolle trykking kan spille i å støtte merkevarer gjennom denne vanskelige tiden og for å styrke seg på sikt.

De fleste merkevarer er nå i ferd med å øke markedsføringsvolumene på digitale plattformer som en rask og relativt rimelig måte å nå ut til kundene på. Det er også enkelt å fjernstyre disse kanalene.

Har de digitale markedsføringsaktivitetene innvirkning på avkastningen? Før krisen rammet, opplevde vi som forbrukere allerede en digital overbelastning. Nå er dette forverret. Med videomøter og webinarer, markedsføring på e-post, sosiale medier og virtuelle arrangementer lider vi alle av digital tretthet.

Print your business recovery

Den mest personlige formen for kommunikasjon

Vi beundrer merkevarer som tar mer kreative tilnærminger til å kommunisere med oss. Alle merkevarer kan sende ut en e-post, men det er de som sender ut en velutformet direktereklame, brosjyre, katalog eller et postkort, som kommer til å høste fordelene.

Trykt direktereklame er det nærmeste en merkevare kommer en kunde fysisk, uten at de må forlate huset sitt, som ønsker velkommen i en tid vi anbefales om å holde oss mer hjemme.

I denne tiden lengter vi etter varme, ømhet, berøring og følelser. Hvilken form for markedsføring passer da best? Trykte medier vekker følelser hos mennesker på en helt annen måte enn en digital plattform gjør. Tre av de fem sansene våre tas i bruk – syn, berøring og lukt. Det er en kraftig differensiator akkurat nå.

Det vi har mest av akkurat nå, er tid. Tid til å lese, engasjere og fordype oss i innhold som fanger oppmerksomheten vår. Dette er derfor et perfekt tidspunkt å fokusere på trykte medier i en markedsføringskampanje.

Print your business recovery

Trykte mediers beste sider

I en tid med mye usikkerhet setter forbrukerne sin lit til merkevarer og kommunikasjonskanaler de kjenner og stoler på. Dette er en klar fordel for trykte medier: 56 % av mennesker ser på trykt markedsføring som den mest pålitelige formen for kommunikasjon1.

Netthandel holder seg stødig, og trykte medier kan brukes på alle berøringspunkt i kundens kjøpsreise for å generere og konvertere kundeemner. Leverandører av trykktjenester kan øke en merkevares avkastning gjennom bruk av kundedata med personlig tilpasset kommunikasjon på rett sted til rett tid. Det er 91 % større sannsynlighet for at kunden kjøper en vare med relevant kommunikasjon ved at merkevaren gjenkjenner og husker dem2.

Merkevarene må opprettholde synlighet og kundeforholdet i denne tiden, med mål om å gjenoppbygge etterspørselen etter produktene og tjenestene deres. Når livet blir som normalt igjen, kan trykte medier være et av de mest effektive verktøyene for å kommunisere med målgruppen. Tiden er inne for å være en proaktiv og pålitelig rådgiver som kan hjelpe kundene dine med å komme seg videre ved hjelp av trykte medier.


1. Direct Marketing Association, 2014
2. Making it personal, Accenture, 2018

Finn ut mer

Vil du vite mer?

SNAKK MED OSS