ARTIKKEL

Er den digitale forelskelsen over?

Utforsk kraften til trykt markedsføring i en digital verden


Family sat in living area on digital devices


Mistillit i en digital verden

Tillit er grunnlaget i ethvert stødig forhold, og særlig i forholdet mellom varemerke og forbruker. Dessverre er dette forholdet i fare for å bli truet av forbrukerens økende mistillit til digitale plattformer.

I slutten av juli i 2018 sank Facebook aksjer med 19 %. Verdien falt med 119 milliarder amerikanske dollar og var den største endagskollapsen av et selskaps verdi noensinne. Tre millioner europeiske brukere hadde forlatt verdens ledende sosiale nettverk etter Cambridge Analytica-skandalen, der 50 millioner Facebook-profiler ble samlet inn uten at brukerne hadde samtykket eller var klar over det.

For å parafrasere Farhad Manjoos artikkel i The New York Times(1), så er det vanskelig å uttrykke den samme gleden som vi hadde for smarttelefoner og sosiale nettverk for ti år siden, nå som vi assosierer den typen teknologi med datamisbruk og påtrengende annonser.

Som forfatteren påpeker, så har ikke vi, «[...] som samfunn, tatt innover oss omfanget av kontrollen de har over livene våre. Og det er ikke mange måter å begrense den på.»



1 - Why Tech Is Starting To Make Me Uneasy, The New York Times, 11. oktober 2017 (fritt oversatt sitat)

Mac, keyboard and stationary scattered on desk


Mulighetene i trykket markedsføring

Markedsførere blir mer og mer klar over at denne oppfatningen deles av svært mange forbrukere. Digitale kanaler er ikke lenger nok i seg selv når en skal planlegge målrettede markedsføringskampanjer. Trykt markedsføring evner å stimulere det kritisk viktige følelsesmessige engasjementet mellom et varemerke og målgruppen deres på en måte som digital markedsføring ikke kan – som er grunnen til at markedsførere bør ta i bruk trykksaker på en måte som utfyller den digitale markedsføringen.

Hvis tillit er nøkkelen til å skape en relasjon til kunden, så er trykksaker velegnet til å gjøre et inntrykk. Ifølge MarketingSherpa (2) forekommer trykket markedsføring i aller høyeste grad i de fem mest pålitelige reklamekanalene:

  • Trykte annonser i aviser og ukeblader (82 %)
  • TV-reklamer (80 %)
  • Direktereklame og kataloger (76 %)
  • Radio (71 %)
  • Utendørs reklameskilting (69 %)

Popup-annonser på nett havnet nederst i spørreundersøkelsen.

Det er tydelig hvorfor folk går gjennom en «digital detox» og går tilbake til trykksaker. Forbruket av digitalt innhold er ofte forstyrret av varsler, åpne faner, påtrengende annonser og hyperkoblinger som tar deg bort fra siden du prøver å lese. Trykksaker, derimot, hjelper på konsentrasjonen og bidrar til økt opptak av informasjon – en detalj et varemerke som planlegger den neste kampanjen ikke har råd til å overse.



2 - Markedsføringsdiagram: Hvilke reklamekanaler forbrukerne stoler mest og minst på når de skal kjøpe noe, Marketing Sherpa, 17. januar 2017



Å skille uttrykkelig mellom trykt og digital markedsføring er ugunstig da man kan oppnå så mye mer ved å forene krefter

Å skille uttrykkelig mellom trykt og digital markedsføring er likevel ugunstig da man kan oppnå så mye mer ved å forene krefter. Markedsførere er klar over at det er essensielt å hente inn kundenes personlige data så man kan henvende seg direkte til dem med skreddersydd innhold, så lenge det blir gjort innenfor rammene og forskriftene satt av bransjen.

Ved å kombinere den digitale markedsføringens muligheter for personifisering med den trykte markedsføringens evne til å gjenoppbygge tilliten og stimulere et dypere og mer fokusert engasjement for innholdet, kan markedsførerne lage nyskapende reklamekampanjer som kan sikte seg inn på spesifikke målgrupper.

I lys av dette argumentet er det tydelig at markedsførerne får mange muligheter fremover. Trykksaker har vært gjennomgående i reklamekampanjer siden markedsføringens spede begynnelse. Samtidig har den digitale markedsføringen utviklet seg, endret standarden og blitt en innflytelsesrik kommunikasjonskanal på veldig kort tid.

Nyskapende konsepter som dynamisk trykking gjør at markedsførerne kan kombinere fordelene ved trykt og digital markedsføring for å oppnå noe helt spesielt. Ved å bruke kundedata til å lage mer kundesentriske opplevelser av trykte brosjyrer, kataloger, kundemagasiner og direktereklame, kan varemerkene benytte seg av markedsføringsressurser som når nye høyder av engasjement og, viktigst av alt, forsterker responsen.

Skrevet av Tino Wägelein
Business Development Manager, Canon Europe


Relaterte løsninger

Finn ut mer



Finn ut mer om å kombinere kraften til trykt og digital markedsføring i dine egne markedsføringskampanjer

Snakk med oss