Artikkel

Slik får du mer ut av forlagets ressurser

Hente ut verdi av innhold med digital trykking


An array of revived literature by Goloseo

Unngå risiko i forlagssektoren

Innholdet står i sentrum for forlagene, men utfordringen er å hente ut verdien og minimere risikoen knyttet til dette innholdet. Historisk sett har trykking av bøker medført store kostnader, inkludert offsettrykking med høye volumer, lagring og distribusjon samt kostnader forbundet med lagring eller resirkulasjon når boken går ut av salg.


Andrew Franklin fra forlaget Profile Books skriver følgende om profitt i det britiske bransjebladet The Bookseller: «Forlagsvirksomhet er forbundet med risiko – hver bok handler om å tjene inn kostnadene. Noen får til dette og går med store overskudd. Bestselgerne finansierer skuffelsene.»


Ulempen med denne kommersielle virkeligheten har vært at mange forlag unngår risiko. De tør ikke satse på innhold rettet mot et smalere publikum og vil ikke ta de økonomiske konsekvensene av et bokopplag som ikke selger.

A woman looking through a shop window at a rack of books

Den langsiktige risikoen ved å unngå risiko

Tom Weldon, administrerende direktør for Penguin Random House UK, sa dette om forlagssektoren i 2016: «Når et forlag får en bestselger, er det lett å bare fortsette å utgi den. Men det er fantastiske forfattere der ute som ikke blir gitt ut. Hele bransjen må endre seg.»


Weldon fremhever hva dette tankesettet medfører når det gjelder mangfold av innhold, og argumenterer for at denne risikoaversjonen på lengre sikt kan føre til en nedgang for bransjen. Det er denne ekstreme forsiktigheten fra forlagenes side, sammen med tilgjengeligheten av rimelig «trykking etter behov», som har bidratt til at det har blitt populært å utgi på eget forlag de senere årene.

Kostnadseffektiv digital bokproduksjon gjør nå at forlag kan tenke nytt og kreativt om hvordan de kan tjene penger på ressurser de har copyright på. Det kan også føre til at de tar større risiko i forbindelse med nye utgivelser.


Én av de mange fordelene med digital trykking er at størrelsen på opplaget ikke lenger har noe å si – strømlinjeformet teknologi og digital arbeidsflyt gjør det mulig å trykke et ferdig eksemplar av en bok i løpet av få minutter fra en trykkeklar digital fil.


Digital produksjon av små opplag gjør at forlagene får mer fleksibel produksjon og distribusjon samt levetidsstyring for bøker. Det innebærer et strategisk samarbeid mellom trykkeri og forlag som tar sikte på å redusere risikoen for å måtte selge bøker til nedsatt pris ved å innrette produksjonen etter den faktiske etterspørselen.

Nytt liv til gamle bøker

Trykking etter behov gir forlag muligheten til å hente ut verdi av innholdet de sitter på. I dag er prosessen mellom forlagene og trykkeriene strømlinjeformet, og det er derfor mulig å trykke en enkelt bok etter behov, noe som utfordrer den tradisjonelle økonomiske modellen til forlagene.


Et eksempel er det München-baserte forlaget Goloseo som spesialiserer seg på å gi ut gamle barnebøker på nytt, både på papir og i digitalt format. Ved hjelp av digital bokproduksjon gir de ut små opplag av gamle klassikere på flere språk, noe som gjør dem egnet til språkopplæring.


Trykking etter behov er en modell som passer godt for utgivelser på minoritetsspråk. Disse har tidligere vært dyre eller vanskelige å få tak i, noe som har begrenset litteraturtilbudet for disse språkbrukerne. Smale bøker blir også enklere å gi ut, og forlagene kan finne nye muligheter i nisjemarkeder uten at det går på bekostning av lønnsomheten.


Det å trykke enkeltutgivelser kan utvikles til et eget verdiforslag, slik det gjorde for Canon-kunden Signature Books. Selskapet bruker digital produksjon etter behov til å levere ca. 300 000 personlige bøker i året, der de gir ut innhold under lisens fra selskaper som Penguin, Beano, Disney, Marvel, Ladybird og Mirror.

Students studying   with printed text book

Fra utdatert format til dynamisk innhold

I undervisningsmarkedet og det tekniske markedet har analoge utgivelsesformater strevd med å holde tritt med innhold som publiseres på nettet, noe som har ført til at mange har spådd den tradisjonelle lærebokens endelikt.


Future Book Forum i 2017 viste imidlertid at personlig trykking etter behov gir fantastiske muligheter for tilpassede undervisningsbøker til studenter. Disse blander standard kjerneinnhold med skreddersydd materiell hentet fra forskjellige områder av et administrasjonssystem for forlagets ressurser, slik at de unike læringsbehovene til hver student dekkes.


Den trykte teksten kan støttes av elektroniske læringsplattformer, video, lyd og så videre. Den fysiske boken står fortsatt i sentrum, men suppleres av skreddersydd innhold på tvers av flere plattformer – det vi kan kalle en «smartbok».


Selv om vi lever i stadig mer digitaliserte samfunn, kan forlagene fortsatt tjene penger på den nettbaserte arenaen ved å hente mer ut av sine eksisterende ressurser. Nøkkelen til å lykkes ligger i evnen de har til å håndtere eksisterende ressurser optimalt og samtidig gjøre strategiene så effektive som mulig.


Her er det avgjørende å ha en konsekvent, åpen dialog med boktrykkerier og teknologileverandører, da begge parter kan tilføre verdifull innsikt gjennom sin respektive kompetanse og bransjekunnskap. Takket være dette trepartssamarbeidet vil forlag kunne optimalisere leverandørkjedene og få mest mulig ut av ressursene.

Skrevet av Tino Wägelein


Relaterte løsninger

Finn ut mer

Finn ut hvordan du får mest mulig ut av innholdet

Snakk med teamet vårt