ARTIKEL

Mot og nysgjerrighet – hva enhver fotograf og gründer trenger

Vi har snakket med den danske fotografen Stine Heilmann, som nå feirer 30 år i bransjen, om hva som skal til for å skape seg en vellykket karriere innen fotografering.

Ifølge Stine er det virkelig mulig å bli hva du vil, men du må være villig til å jobbe hardt for det. En fotograf trenger mot og nysgjerrighet, ydmykhet og sterk arbeidsmoral, og må i tillegg være uhyre målbevisst.

Portrettbilde av Maybritt Krewald i MK Oils

Forskjellen lyset kan gjøre. Stine vet at portrettbilder for bedrifter ikke trenger å være kjedelige: Maybritt Krewald i MK Oils.

Fra København til New York – om å lære av de beste

Stine begynte på København fotoakademi i 1988. I fem år var hun lærlingen til Torsten Graae, en av Danmarks fremste reklamefotografer.

Den obligatoriske lærlingordningen gjorde at studiene på fotoskolen var svært praktisk rettet, og hun tilegnet seg ferdigheter og informasjon i reelle situasjoner. Stine mener dette var utrolig nyttig.
– Torsten lærte meg alt jeg vet om fotografering og å drive virksomhet: det økonomiske aspektet, markedsføringen, det å selge tjenester og bygge nettverk, samt å holde tritt med klienter og se etter muligheter.

Det var Torsten som innprentet arbeidsmoralen i Stine. En lærling må være villig til å gjøre all slags kjedelig arbeid og finne seg i lange dager. Ingen oppgave er for liten eller for triviell. Stine passet på at hun alltid var den siste som forlot studioet for dagen.

I 1992 ga Stines eksamensoppgave henne tre påskjønnelser og fire priser som årets beste fotografistudent. Men hun var ikke ferdig med å utdanne seg. Hun pakket sakene sine og reiste til New York på leting etter inspirasjon.

Hun bestemte seg for å søke opp idolene sine for å lære direkte fra verdens dyktigste fotografer. Med ti omhyggelig utformede porteføljer i vesken gikk hun fra dør til dør.
– Jeg la igjen porteføljen min i studioene og kom tilbake en uke senere for å hente den og se hvordan den var blitt mottatt, forklarer Stine.

Stine Heilmannin omakuva.
Stine Heilmann er en portrett- og dokumentarfotograf fra Danmark. Hun ble uteksaminert fra København fotoakademi i 1992 og kan nå feire 30 år i bransjen. Hun er en av våre Canon Nordic Professionals.

Portfolio: stineheilmann.dk/
Instagram: @stineheilmann

Det harde arbeidet ga nok en gang uttelling. I de tre årene Stine tilbrakte i New York, jobbet hun for Annie Leibovitz, Richard Avedon, Mary Ellen Mark og ikke minst Irving Penn.
– Det var Irving Penn som hadde størst innflytelse på meg. Jeg var både inspirert av fotograferingsstilen og personligheten hans. Han var slik en snill og beskjeden mann, minnes Stine varmt.

En av de viktigste tingene Stine lærte av Penn, var viktigheten av å være til stede. Det er helt avgjørende å alltid være fullt til stede i det du gjør og for menneskene rundt deg. Etter å ha blitt rik på uvurderlige opplevelser, følte Stine det var på tide å dra hjem igjen for å etablere seg og stake ut sin egen kurs.

Stine på en klippe i Venezuela.

Må man, så må man. Stine kaster seg ut i oppdragene med liv og sjel. Bildet er tatt ved verdens høyeste fossefall: Angelfossen i Venezuela.

Om å starte egen virksomhet og etablere seg

Da Stine kom tilbake til Danmark i 1997, åpnet hun sitt eget studio i sentrum av København. Hun kunne ikke lenger lene seg på gamle meritter og kontakter. Det var tid for å bli hørt.
– Jeg gjorde et stort nummer av å være tilbake i København. Jeg arrangerte fotoutstillinger og grep enhver mulighet til publisitet, forklarer hun. Det er avgjørende å benytte seg av alle muligheter. Det er ikke rom for å være beskjeden.

Snart begynte reklamebyråer å vise interesse. På 1990-tallet var det mye penger i reklamebransjen, så innsatsen ga økonomisk avkastning og skapte blest om arbeidet hennes.
– Selv nå, hvis kalenderen min ikke er full, bruker jeg tiden på sosiale medier til å planlegge og skape nye prosjekter, forklarer Stine.

Å bli lagt merke til er én ting – å ha en særegen og gjenkjennelig stil noe annet. I forretningslivet kan du ikke bare tenke på kunsten. Det er viktig å tenke praktisk rundt den økonomiske siden også.
– Du må aldri undervurdere viktigheten av salgsferdigheter hvis du vil lykkes som fotograf, understreker Stine. Du må ha drivkraften som trengs for stadig å åpne dører, kontinuerlig bygge nettverk og knytte forbindelser.

Om mangfold og å forbli på topp

70 % av Stines arbeid er nå portrettbilder. Stilen hennes er enkel og ren – hun lar folks naturlige karisma skinne gjennom. I årenes løp har hun tatt portrettbilder av talløse TV-personligheter, bransjeledere og til og med det danske kongeparet.

Resten av tiden deler hun mellom dokumentarprosjekter og «botanisk couture». Det var takket være det sistnevnte at hun ble lagt merke til, og siden har selve varemerket hennes vært de høyhælte purre-skoene.
– Botanisk couture er kunsten min! Jeg gjennomfører ideer som gir meg glede, men får også oppdrag fra kunder, forklarer hun.

For kort tid siden fikk Stine i oppdrag å konstruere tre enorme sko til hageanlegget i Tivoli. Digre høyhælte sko av purre, solsikker og bær står i hovedfontenen. Noen verker er helt klart mer skulptur enn fotografi.

For å balansere det hele utfører Stine dokumentarprosjekter for veldedige og frivillige organisasjoner. Før covid-19 reiste hun verden over flere ganger i året.
– Jeg dokumenterer for det meste livet til kvinner og jenter i den tredje verden. Det er viktig for meg at bildene er vakre, da jeg vil skape håp og være ærlig om hverdagslivet og alt det innebærer.

En bokhylle full av fotografibøker

Stine blar stadig vekk i fotografibøker for inspirasjon. Samlingen står utstilt i studioet hennes.

Tips for å skape seg en karriere innen fotografering

Stine mener at en lærlingordning er den beste måten å lære seg bransjens triks på. Hun oppfordrer gryende fotografer til å prøve å inngå en kontrakt med noen de beundrer, og å følge dem rundt og hjelpe dem på oppdrag i noen år.
– Prøv å suge til deg så mye informasjon som du kan om hvordan du lager planer, budsjetter og selger arbeidet ditt, påpeker hun. Jo flere fotografer du hjelper, desto mer kan du lære.

Først trenger du erfaring og ferdigheter, og deretter så mye eksponering som mulig. Det å arrangere utstillinger og bli med på konkurranser er en god måte å komme i gang på. Du kan også jobbe i bytte mot eksponering.
– Hvis du har en ideell kunde i tankene, kan du tilby deg å gjøre en gratis kampanje for dem, foreslår Stine.

I disse dager er en Instagram-portefølje det viktigste visittkortet, men du trenger et profesjonelt nettsted for å virkelig overbevise.
– Vær aktiv på sosiale medier, men påse at innholdet er nøye gjennomtenkt. Det må se profesjonelt ut og gjenspeile din unike stil, understreker hun.

Hvis du starter opp på stramt budsjett, kan du vurdere å kjøpe brukt utstyr fra en annen fotograf.
– Hvis du ikke har råd til å kjøpe lys, kjøp en reflektor. De er mye rimeligere og helt uunnværlige. Lyset her i nord er den reneste, edleste lyskilden som finnes. Bruk det. Utforsk det. Lek med det. Det er det jeg gjør, konkluderer hun.

Noen siste visdomsord: Ta til deg kunnskap og søk hele tiden etter inspirasjon. Følg fotografer fra hele verden for å se hva de gjør. Vær åpen til sinns og snakk med folk – du vet aldri hva du kan lære av andre.

Canon Camera

The voice of professional female photographers med Stine Heilmann og Martina Wärenfeldt

nettarrangement tirsdag 8. mars kl. 18.00 (GMT +1)

Canon presenterer et virtuelt arrangement med de to Canon Nordic Professionals Stine Heilmann og Martina Wärenfeldt.

Bli med oss for å høre om karrierehøydepunktene deres og råd om å gjøre karriere innen fotografering. Du kan vente deg fascinerende historier, glimrende innsikt og grenseløs inspirasjon – og muligheten til å stille spørsmål på direkten. Arrangementet blir holdt på engelsk.